تقييم برنامج فرط الحرکة وتشتت الانتباه في المملکة العربية السعودية في ضوء المعايير الدولية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الطائف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقييم برنامج فرط الحرکة وتشتت الانتباه في المملکة العربية السعودية في ضوء المعايير الدولية، وتکونت عينة الدراسة من (146) فردا من المعلمين والمشرفين ببرامج فرط الحرکة وتشتت الانتباه بمدارس التعليم العام، واستخدمت الدراسة مقياس تقويم برامج فرط الحرکة وتشتت الانتباه (إعداد: الباحث) بعد التحقق من صدق وثبات المقياس، ويتکون المقياس من 6 أبعاد وهي: (المعلمين والإدارة، استراتيجيات التدريس، البيئة التعليمية، مشارکة الاسرة، الخدمات المساندة، تقييم الطلاب)، وتوصلت الدراسة إلى أن جميع المتوسطات للأبعاد والدرجة الکلية تقع في المستوى المتوسط، ماعدا الخدمات المساندة تقع في المستوى المنخفض،  وقد جاءت استراتيجيات التدريس في المستوى الأول بينما کانت الخدمات المساندة في المستوى الأخير، وأظهرت الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية في تقييم البرامج ترجع لمتغير الجنس في الدرجة الکلية والأبعاد ما عدا استراتيجيات التدريس کانت هناک فروق ذات دلالة احصائية لصالح الإناث، وفيما يخص متغير التخصص لم يکون هناک فروق ذات دلالة احصائية على الدرجة الکلية واقتصرت الفروق على بعدي استراتيجيات التدريس، ومشارکة الأسرة لصالح المعلمين المتخصصين في التربية الخاصة، وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بتدريب المعلمين والإدارة، وتحسين استراتيجيات التدريس، والبيئة التعليمية، ومشارکة الأسرة، والخدمات المساندة، وأساليب تقييم الطلاب.ة 
Evaluation of Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD)Program in Saudi Arabia in the light of International Standards
Malik M. Alrefaei
 
ABSTRACT
 
This study was conducted to evaluate the of Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD) program in Saudi Arabia in the light of international standards. The sample of the study consisted of (146) teachers, supervisors and administrators of the hyperactivity disorder and attention deficit programs in schools that have normal students. Scale was used by the researcher to evaluate the ADHD after verifying the validity and reliability of the scale. The scale consisted of 6 dimensions (teachers, management, teaching strategies, educational environment, family participation, supportive services, student evaluation). The study indicated that participants evaluated their ADHD program at an intermediate level in all dimensions, except support services reported at low level of evaluation. Also, the results of this study has showed that there were no statistically significant differences in the evaluation of programs related to gender. In term of major, there were no statistically significant differences in the overall degree. Finally, the study recommended that we should pay attention to teacher training and management, improve teaching strategies, the educational environment, family participation, support services and student assessment methods. 
 

الكلمات الرئيسية