برنامج تدريبـى قائـم على الدمـج بين بحــوث الفعــل وإطار التعليــم مـن أجــل التنميــة المستدامــةESD وأثـــره فى تنمية عمــق المعرفـة والکفــاءة البحثيــة وممارسات التدريس المستدام لدى معلمى العلوم بالمرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية _ جامعة کفر الشيخ

المستخلص

هدف البحث إلى التحقق من أثـــر برنامج تدريبـى قائـم على الدمـج بين بحــوث الفعــل وإطار التعليــم مـن أجــل التنميــة المستدامــة فى تنمية عمــق المعرفـة والکفــاءة البحثيــة وممارسات التدريس المستدام لدى معلمى العلوم بالمرحلة الإعدادية. ولتحقيق الهدف من البحث تم إعداد قائمة بکل من مستويات عمق المعرفة وأبعاد الکفاءة البحثية وممارسات التدريس المستدام، کما تم إعداد البرنامج التدريبى حيث صيغت أهدافه الإجرائية ووصفت أسسه العلمية ونظم محتواه التعليمى وحددت استراتيجيات وأنشطة التدريب ومصادر التعلم وأساليب التقويم المتضمنة به، کما تم إعداد دليلى المدرب والمتدرب. واعتمد البحث على التصميم التجريبى القائم على ثلاث مجموعات تجريبية ومجموعة ضابطة مع إجراء القياس (القبلى- البعدى) لأدوات البحث، وقد تمثلت مجموعة البحث الکلية فى (54) معلماً للعلوم بمدارس محافظة کفر الشيخ. کما تم التطبيق القبلى لأدوات البحث المتمثلة فى اختبار عمق المعرفة، واختبار الجانب المعرفى  وسلم التقدير ومقياس الاعتقادات المرتبطين بالکفاءة البحثية، واختبار الجانب المعرفى وبطاقة التقييم الذاتى ومقياس الاعتقادات المرتبطين بممارسات التدريس المستدام، ثم قدمت المعالجة التدريبية على ثلاثة مستويات ( بحوث الفعل – إطار ESD– الدمج)، وبعد الانتهاء منها طبقت أدوات البحث بعدياً. ومن خلال المعالجة الإحصائية باستخدام الأساليب اللابارامترية؛ أسفر البحث عن فاعلية برنامجى التدريب (إطارESD- الدمج) فى تنمية عمق المعرفة، وفاعلية برنامجى التدريب (بحوث الفعل- الدمج) فى تنمية الکفاءة البحثية، وفاعلية البرنامج التدريبى القائم على (الدمج) فى تنمية ممارسات التدريس المستدام لدى معلمى العلوم. وقد اقترحت عدة توصيات تمثل أهمها فى ضرورة تطوير برامج إعداد معلمى العلوم فى ضوء مهارات بحوث الفعل ومبادئ إطار التعليم من أجل التنمية المستدامة. 
ئ Training Program Based on the Merging  between Action Researches and Education for Sustainable Development (ESD) Framework and its Impact  on Developing Depth of Knowledge, Research Efficiency and Sustainable Teaching Practices for Preparatory Stage Science Teachers
Abstract
The research aims to investigate the effect of a training program based on the merging  between action researches and education for sustainable development (ESD) framework on developing depth of knowledge, research efficiency and sustainable teaching practices for preparatory stage science teachers. To achieve the goal of the research, a list of both depth of knowledge levels, research efficiency dimensions and Sustainable Teaching Practices were prepared. The proposed training program was also prepared, as its procedural objectives were formulated. Its scientific foundations, content, training strategies, activities, learning resources, and evaluation methods were organized. Trainer and trainee guides were prepared according to the training program. The research depended on experimental design based on three experimental groups and one as a control group with conducting pre- and post-measurements of research instruments. The total research group consisted of (54) science teachers in the schools of Kafr El-Sheikh Governorate. The research instruments were pre-administered; these are a test of depth of knowledge, a test of the cognitive domain; rubric; a scale of beliefs associated with research efficiency , and a test of the cognitive domain; self-assessment checklist; a scale of beliefs for sustainable teaching practices. Then the training treatment was introduced to teachers through three levels(action researches -ESD framework-the merging), and after completing it the research instruments were post-administered. The data were statistically analyzed using non-parametric methods. The research results revealed that the effectiveness of the two training programs (ESD framework - the merging) in developing depth of knowledge, the effectiveness of the two training programs (action researches - the merging) in developing research efficiency, and the effectiveness of the training program based on (the merging) in developing sustainable teaching practices for science teachers.
The most important recommendations are the necessity of developing programs for preparing science teachers  in the light of action researches skills and  the principles of education for sustainable development 
 

الكلمات الرئيسية