تقويم برنامج إعداد معلمي الکيمياء بکليات التربية في ضوء مبادئ الکيمياء الخضراء وتطبيقاتها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية _جامعة بنها

المستخلص

استهدف البحث الحالى تقويم مقررات الکيمياء ببرنامج إعداد معلمي الکيمياء بکليات التربية في ضوء مبادئ الکيمياء الخضراء وتطبيقاتها، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة بمبادىءالکيمياء الخضراء وتطبيقاتها، وإعداد قائمتين بالمعايير التي ينبغي مراعاتها في أهداف ومحتوى مقررات الکيمياء ببرنامج إعداد معلمي الکيمياء بکلية التربية في ضوء مبادىء الکيمياء الخضراء وتطبيقاتها وتم ضبطهما علمياً، ثم تحليل أهداف ومحتوى مقررات الکيمياء ببرنامج إعدام معلمي الکيمياء بکلية التربية جامعة بنها وتقييمها في ضوء قائمتي المعايير (الأهداف والمحتوى)، وقد أوضحت نتائج البحث تدني مستوى تناول أهداف ومحتوى مقررات الکيمياء ببرنامج الإعداد لمعايير ومؤشرات أهداف ومحتوى الکيمياء الخضراء؛ وقد أوصت الدراسة بضرورة تطوير مقررات الکيمياء ببرنامج إعداد معلمي الکيمياء بما يتناسب مع مباديء الکيمياء الخضراء وتطبيقاتها، وتضمين المشکلات والقضايا البيئية المحلية والعالمية في مقررات الکيمياء ببرنامج الإعداد، وذلک لاکسابهم المعلومات والمعارف المرتبطة بببيئتهم وزيادة الوعي بالمشکلات التي تواجههم في حياتهم العملية.
 An evaluative program of chemistry teachers in colleges of education in light of the principles of green chemistry and its applications
Abstract
 The current research aimed at evaluating chemistry courses in the program for preparing chemistry teachers in colleges of education in the light of the principles of green chemistry and its applications, and to achieve this goal a list of green chemistry principles and applications was prepared, and two lists of criteria to be observed in the goals and content of chemistry courses in the chemistry teachers preparation program at the College of Education in the light of green chemistry principles and its applications were set scientifically, then an analysis of the objectives and content of chemistry courses in the program for the execution of chemistry teachers in the Faculty of Education, Benha University and their evaluation in the light of the two lists of criteria (goals and content), and the results of A study of the low level of dealing with the goals and content of chemistry courses in the program for preparing chemistry teachers at the Faculty of Education, Benha University, for criteria and indicators of the goals and content of green chemistry; so providing them with information and knowledge related to their environment and increase awareness of the problems facing them in their working lives.
 

الكلمات الرئيسية