The Effect of SQ4R Strategy on Developing EFL Reading Comprehension Skills among Secondary School Students in Quesna Formal Language School

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

  The aim of this study was to investigate the effect of  SQ4R  Strategy on Developing EFL Reading  Comprehension Skills among Secondary School Students in Quesna Formal Language School. The participants included (30) First Year Secondary School  Students in Quesna Formal Language school , Quesna ,Menoufia ,Egypt. They were assigned to 2 groups .i.e. one experimental group and a control group. To achieve the aim of the study, the researcher designed a reading comprehension skills checklist, a   pre/ post-test  reading comprehension  test . The SQ4R Strategy was designed to develop EFL reading comprehension skills among First Year Secondary School  Students in Quesna Formal Language school. The  t-test  was used for the statistical analysis .The SQ4R strategy proved to be effective in enhancing First Year Secondary School  Students’ reading skills. Thus, the suggested strategy was effective in developing EFL reading comprehension skills among First Year Secondary School  Students in Quesna Formal Language school.
 
 
   SQ4R strategy , reading comprehension skills.
 
أثر استخدام استراتيجية  امسح , اسأل , اقرأ , احکي , تأمل و راجع في تنمية مهارات الفهم القرائي  باللغة الانجليزية لدي  طلاب المرحلة الثانوية بمدرسة قويسنا الرسمية 
المستخلــــص باللغــــة العربيــــة
 
تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة مدى أثر استخدام استراتيجية امسح , اسأل , اقرأ , احکي , تأمل و راجع في تنمية مهارات الفهم القرائي  باللغة الانجليزية لدي  طلاب المرحلة الثانوية بمدرسة قويسنا الرسمية للغات. اشتملت هذه الدراسة (30) طالب من طلاب الصف الأول الثانوي بمدرسة قويسنا الرسمية للغات (قويسنا- المنوفية –جمهورية مصر العربية).خضع هؤلاء التلاميذ لمجموعتين تجريبية وضابطة وذلک لتحقيق أهداف الدراسة ثم قام الباحث بإعداد قائمة بمهارات الفهم القرائي. ثم قام الباحث باستخدام استراتيجية افحص , اسأل , اقرأ , احکي , تفکر و راجع في تنمية مهارات الفهم القرائي  باللغة الانجليزية لدي  طلاب الصف الأول الثانوي بمدرسة قويسنا الرسمية للغات. ثم قام باستخدام اختبار (ت) في المعالجة الإحصائية للبيانات. أوضحت نتائج هذه الدراسة  فعالية استراتيجية افحص , اسأل , اقرأ , احکي , تفکر و راجع في تدعيم قدرة طلاب الصف الأول الثانوي في مهارات الفهم القرائي  . وبذلک فإن هذه الاستراتيجية فعالة في تنمية مهارات الفهم القرائي  باللغة الإنجليزية لدى طلاب الصف الأول الثانوي بمدرسة قويسنا الرسمية للغات.
 

الكلمات الرئيسية