Utilizing Google Docs for Enhancing Secondary Stage Students’ EFL Writing Skills

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Faculty of Education _ Banha university

المستخلص

The present study aimed at enhancing secondary stage students’ EFL writing skills by utilizing Google Docs for collaborative writing. The study followed the one-group pre-post-test design. The participants of the study consisted of 25 first year students in El Motawara Secondary School in Sers El Layan, Menoufia Governorate, during the second term of the academic year 2019/2020. Instruments and materials of the study were a checklist of EFL writing skills, a pre-post EFL writing skills test and a rubric to score it, and a teacher's guide for utilizing Google Docs.   A pre-post EFL writing test was administered to the study group. The students were taught using Google Docs to enhance their EFL writing skills. Then, the test was re-administered.  t-test was used to compare the mean scores of pre-test and post-test. Results of the study revealed that the study participants showed a great improvement in EFL writing skills with their five main skills; content, accuracy, fluency, organization, and mechanics skills as a result of using Google Docs for collaborative writing. In the light of the results, implications, recommendations, suggestions for further research and conclusions were provided.
 
تحسين مهارات الکتابة باللغة الإنجليزية کلغة أجنبية لدى طلاب المرحلة الثانوية باستخدام مستندات جوجل للکتابة التشارکية
المستخلــــص باللغــــة العربيــــة
استهدف البحث الحالي تحسين مهارات الکتابة باللغة الإنجليزية کلغة أجنبية لدى طلاب المرحلة الثانوية باستخدام مستندات جوجل للکتابة التشارکية. وقد استخدمت الدراسة التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة وقياس قبلي-بعدي، وتکونت مجموعة الدراسة من خمس وعشرين طالبا من طلاب الصف الأول الثانوي بمدرسة سرس الليان الثانوية المطورة بمحافظة المنوفية، واشتملت أدوات الدراسة على قائمة مهارات الکتابة باللغة الإنجليزية کلغة أجنبية واختبار قبلي-بعدي في مهارات الکتابة باللغة الإنجليزية کلغة أجنبية ومقياس أداء متدرج لتقديره، وقد تم اختبار مجموعة الدراسة قبل إجراء المعالجة لتحديد مستواها في مهارات الکتابة باللغة الإنجليزية، ثم إعادة اختبار مجموعة الدراسة بعد استخدام مستندات جوجل لتحديد مدى فاعليتها في تحسين مهارات الکتابة باللغة الإنجليزية کلغة أجنبية، واستخدمت الباحثة اختبار ت للعينة المزدوجة لمقارنة متوسطات درجات الاختبار القبلي والاختبار البعدي لمجموعة واحدة، وکشفت نتائج التحليل أن مهارات الکتابة باللغة الإنجليزية کلغة أجنبية بمهاراتها الخمس الرئيسية وهي مهارات المحتوى والدقة والطلاقة والتنظيم والميکانيکية لدى المشارکين قد تحسنت بشکل ملحوظ نتيجة لاستخدام مستندات جوجل للکتابة التشارکية.
 

الكلمات الرئيسية