بعض المشکلات النفسية المترتبة على التباعد الاجتماعي لدى الطلاب الصم في ظل جائحة کورونا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يهدف البحث الحالي للتعرف على المشکلات النفسية المترتبة على التباعد الاجتماعي في ظل جائحة کورونا لدى الطلبة الصم الملحقين بمدرسة الامل للصم وضعاف السمع بمحافظة الإسماعيلية. تکونت عينة الدراسة من 50 طالبا وطالبة موزعين کالتالي 20 طلاب من المرحلة الابتدائية ،15 طلاب من المرحلة الإعدادية، 15 طلاب من المرحلة الثانوية. تمثلت أدوات الدراسة في استمارة بيانات الطلاب اعداد الباحثة، ومقياس المشکلات النفسية المترتبة على التباعد الاجتماعي لدى الطلاب الصم اعداد الباحثة حيث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي. توصلت نتائج الدراسة الى ان التباعد الاجتماعي قد أثر نفسيا على الطلبة الصم وتسبب لهم في العديد من المشکلات النفسية حيث احتل الاکتئاب المرتبة الأولى لديهم بسبب بعدهم عن اقرانهم ومدرستهم ومعلميهم. فتظهر عليهم علامات الغضب المتکررة وغير المعتادة منهم، وينفرد البعض ويعزلون أنفسهم، کذلک الخمول والشعور بالملل والضيق بالرغم من وجود أفراد الأسرة حولهم، کما توصل البحث لوجود فروق دالة احصائيا في المشکلات النفسية تعزى الى متغير المرحلة الدراسية ووجود فروق داله إحصائيا في المشکلات النفسية المترتبة على التباعد الاجتماعي 
 
Some Psychological Problems caused by social Distancing for Deaf Students in Corona Pandemic
The current research aims to identify the psychological problems resulting from social distancing the Corona pandemic among deaf students attached to the Al-Amal School for the Deaf and Hard of Hearing in Ismailia Governorate. The study sample consisted of 50 male and female students distributed as follows: 20 primary school students, 15 Middle stage students, and 15 high school students. The study tools were represented in the student data form, prepared by the researcher, and the measure of psychological problems resulting from social distancing among deaf students, prepared by the researcher, where the researcher used the descriptive and analytical approach. The results of the study social distancing has affected deaf students psychologically and caused them to have many psychological problems. Depression ranked first because of their distance from their peers, their school and their teachers. They show repeated and unusual signs of anger from them, and some are isolated, as well as lethargy and feeling bored and distressed despite the presence of family members around them. The research also found statistically significant differences in psychological problems attributed to the school stage variable and the absence of statistically significant differences in psychological problems attributed  the gender variable.     
 

الكلمات الرئيسية