القدرة التنبؤية لليقظة العقلية بالتنظيم الانفعالي لدى طلاب الجامعة( دراسة سيکومترية – کلينيکية )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

 البحث إلى الکشف عن اسهامات اليقظة العقلية (الأبعاد – الدرجة الکلية) في التنبؤ بالتنظيم الانفعالي لدى طلاب الجامعة، بالإضافة إلى الکشف عن ديناميات الشخصية المميزة لکلٍ من مرتفعي ومنخفضي اليقظة العقلية وتحقيقا لهذا الهدف أجرى البحث على عينة قوامها(219) طالباً وطالبةً من طلاب جامعة الزقازيق تتراوح أعمارهم ما بين (19-22) عاما بمتوسط عمري (59,20) وإنحراف معياري (077,1). وبعد تطبيق مقياس لليقظة العقلية "Philadelphia Mindfulness Scale"    ومقياس التنظيم الانفعالي "Emotion Regulation Scale" واستمارة المقابلة الکلينيکية، وإختبار ساکس لتکملة الجمل. أسفرت أهم النتائج عن:-  أن أبعاد  اليقظة العقلية مجتمعة  ( التصرف الواعي باللحظة الحالية +القبول ) ساهمت في التنبؤ ببُعد التنظيم الانفعالي الوظيفي الداخلي،  أما عن  "التصرف الواعي" فقد ساهم منفردا  في التنبؤ ببُعد التنظيم الانفعالي الوظيفي الخارجي فى حين لم يسهم بُعد القبول بذلک ، هذا بالاضافة الى  إختلاف الديناميات الشخصية  لمنخفضي اليقظة العقلية عن مرتفعي اليقظة العقلية من طلاب تنظيم 
 
 
 
 
The predictive ability of Mindfulness in determining The Emotion Regulation of university students
 
The research aimed to reveal the contributions of Mindfulness (dimensions - total score) in predicting Emotional Regulation among university students, in addition to revealing the distinct personality dynamics of both high and low Mindfulness. To achieve this goal, the research was conducted on a sample of (219) male and female students in Zagazig University aged between (19-22) years old, with an average age of (20.59) and a standard deviation of (1.077). The research applied the Philadelphia Mindfulness Scale, Emotion Regulation Scale, clinical interview form and the Sachs test to complete sentences. The most important results were that the combined dimensions of Mindfulness (The assessment of the present moment awareness + acceptance) contributed to predicting the dimensions of the internal functional emotional regulation, while the present moment awareness contributed solely in predicting the dimension of the external functional emotional regulation, whereas acceptance was not indicative. The research also revealed that the personal dynamics of university students with low Mindfulness differed from those of high Mindfulness.
 

الكلمات الرئيسية