الإسهام النسبي للمهارات الاجتماعية فى التنبؤ بصورة الذات لدى المراهقين مضطربي الشخصية التجنبية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

استهدف هذا البحث دراسة الإسهام النسبي للمهارات الاجتماعية، فى التنبؤ بصورة الذات (الأبعاد /الدرجة الکلية)  لدى المراهقين مضطربي الشخصية التجنبية ، وتکونت عينة الدراسة النهائية من (99) طالبا جامعيا بالفرقتين الأولى والثانية من المرحلة الجامعية، تتراوح أعمارهم ما بين (19-20 سنة ) بمتوسط عمرى 19.5 ، حيث قامت الباحثة عند اختيارها لعينة الدراسة باختيار العينة بناء على الإرباعى الأعلى لعينة قوامها (418) طالبا ، طبق عليهم مقياس اضطراب الشخصية التجنبية (إعداد الباحثة) ، ومقياس المهارات الاجتماعية إعداد /السيد إبراهيم السمادونى 2010 ، واستبانة أوفر لصورة الذات للمراهقين  لـ / عبد الرقيب البحيرى ومصطفى عبد المحسن الحديبى 2015 ،  وأشارت نتائج البحث إلى دلالة إسهام المهارات الاجتماعية فى التنبؤ بصورة الذات (الأبعاد /الدرجة الکلية ) وإن اختلفت المهارات ذات الإسهام الدال إحصائيا باختلاف أبعاد صورة الذات والدرجة الکلية .
 
 

Abstract

This research aimed to study the relative contribution of social skills to self-image prediction (dimensions / total score) among adolescents with disturbed personality avoidance, and the final study sample consisted of (99) university students in the first and second divisions of the undergraduate level, ranging in age from (19-20) Years) with an average age of 19.5, when the researcher selected the sample based on the highest quartile for a sample of 418 students, on whom the avoidance personality disorder scale (researcher preparation) was applied, and the social skills scale prepared by Mr. Ibrahim Al Samaduni 2010, and a larger questionnaire for a picture The self for adolescents by / Abdul Raqeeb Al-Buhairy and Mustafa Abdel Mohsen Al-Hudaibi 2015, and the results of the research indicated the significance of the contribution of social skills to self-image prediction (dimensions / total score), even if the skills with a statistically significant contribution differed according to the different dimensions of the self-image and the overall degree.          
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية