مدى توفر مهارات التفکير الأساسية في محتوى کتب اللغة العربية "دراسة تحليلية لأنشطة کتاب لغتي الجميلة (الصف السادس الابتدائي) في المملکة العربية السعودية "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة الطائف

المستخلص

هدف البحث إلى تحديد مهارات التفکير الأساسية المناسبة لطلاب الصف السادس الابتدائي في المملکة العربية السعودية، وتعرّف مدى توفر هذه المهارات في الأنشطة التعلّمية والتقويمية لمحتوى کتاب "لغتي الجميلة" بجزأيه الأوّل والثاني.
ولتحقيق هذه الأهداف تمّ اتّباع المنهج الوصفي القائم على أسلوب تحليل المحتوى، وذلک من خلال إعداد قائمة بمهارات التفکير الأساسية، وإعداد استمارة تحليل المحتوى في ضوء هذه القائمة، التي اشتملت على ثماني مهارات رئيسة، ضمّت (20) مهارة فرعية، وقد أسفرت نتائج التحليل عن الآتي: بلغ عدد الأنشطة التعلّمية والتقويمية المتضمّنة في کتاب "لغتي الجميلة" بجزأيه الأول والثاني، التي روعيت فيها مهارات التفکير الأساسية (1647)، وقد حازت مهارة الإنتاج أو التوليد المرتبة الأولى في توفّرها بنسبة بلغت (28.60%)، تلتها مهارة التکامل والدمج في المرتبة الثانية، بنسبة بلغت (24.10%)، ثم جاءت مهارة التذکّر ثالثاً بنسبة بلغت (17.91%)، وحلّت مهارة التقويم رابعاً، بنسبة بلغت (12.81%). وتوفّرت المهارات الأخرى بدرجة قليلة، فقد حلّت مهارة تنظيم المعلومات بالمرتبة الخامسة، بنسبة بلغت (9.29%)، تلتها مهارة جمع المعلومات بنسبة بلغت (3.64%)، ثم جاءت مهارة التحليل في المرتبة السابعة، بنسبة بلغت (3.04%).و نالت مهارة الترکيز المرتبة الثامنة والأخيرة بنسبة ضعيفة جداً، بلغت (0.60%)؛ ما يعني أنّها تکاد لا تُذکر في التدريبات والأنشطة.
وقد أوصى البحث بضرورة تضمين مهارات التفکير الأساسية في الطبعات الجديدة لکتاب لغتي الجميلة للصف السادس الابتدائي، وزيادة مساحتها في الأنشطة التعلّمية والتقويمية، وإعداد قوائم بمهارات التفکير الأساسية اللازمة لکل صفّ من صفوف المرحلة الابتدائية؛ کي يتمکّن مصممو المناهج ومدرسوها من الإفادة من تلک المهارات، وتضمين دليل المعلم بأساليب تنمية مهارات التفکير الأساسية.
 
 
The availability of basic thinking skills in the content of Arabic language books: An Analytical Study of the "Beautiful Language" Book for Sixth Grade Students in the Kingdom of Saudi Arabia
 
ABSTRCT
The aim of research is to determine the appropriate basic thinking skills for sixth grade students in the Kingdom of Saudi Arabia. Moreover, the research also define the availability of these skills in the learning and evaluation activities of the content of "My Beautiful Language" book in its first and second parts.
In order to achieve these goals, a descriptive approach based on the method of content analysis was followed by preparing a list of basic thinking skills, preparing a form for content analysis in light of this list, which included eight main skills including (20) sub-skills. The results of the analysis resulted in following:
The number of learning and evaluation activities included in the book "My Beautiful Language" in its first and second parts in which basic thinking skills were taken into account (1647). The skill of production or generation ranked first in its availability with a rate of (28.60%), followed by the skill of integration and combination in the rank. The second, at a rate of was (24.10%). while the skill of remembering came third at a rate of (17.91%), and the evaluation skill came fourth at a rate of (12.81).
Other skills were available to a small degree. The skill of organizing information ranked fifth at a rate of (9.29%), followed by the skill of gathering information at a rate of (3.64%). While, the skill of analysis came in seventh place, at a rate of (3.04%). Concentration skill ranked at the last with a very weak rate with (0.60%) which means negligibility in training and activities.
The research recommended the necessity of including basic thinking skills in the new editions of "My Beautiful Language" book for the sixth grade, increasing its area in learning and evaluation activities. It also recommended preparing lists of basic thinking skills needed for each grade of elementary school. Thus, that curriculum designers and teachers can benefit from these skills and include a teacher's guide on methods of developing basic thinking skills.
 

الكلمات الرئيسية