وحدة مقترحة قائمة على مبادىء الکيمياء الخضراء وتطبيقاتها لتنمية الجانب المعرفي ومهارات اتخاذ القرار لدى طلاب شعبة الکيمياء بکلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية _ جامعة بنها

المستخلص

استهدف البحث الحالى تحديد فعالية وحدة مقترحة في الکيمياء الخضراء لتنمية  الجانب المعرفي واتخاذ القرار تجاه المشکلات والقضايا البيئية لدى طلاب الفرقة الثانية شعبة الکيمياء بکلية التربية جامعة بنها، ولتحقيق هذا الهدف تم اعداد کتاب الطالب ودليل المعلم للوحدة واختبار في الجانب المعرفي للکيمياء الخضراء ومقياس اتخاذ القرار، وتضمنت مجموعة الدراسة (41) طالباً وطالبةً، وتم تطبيق أداتي البحث قبليًا على مجموعة الدراسة، وبعد الانتهاء من تدريس وحدة " الطاقة الخضراء وتکنولوجيا تطبيقها " ثم تطبيق الأداتين بعدياً على مجموعة الدراسة، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (0.01) بين متوسطى درجات طلاب مجموعة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار الجانب المعرفي للکيمياء الخضراء لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (0.01) بين متوسطى درجات طلاب مجموعة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس اتخاذ القرار تجاه المشکلات والقضايا البيئية لصالح التطبيق البعدي، مما يدل على فاعلية الوحدة المقدمة في تنمية الجانب المعرفي ومهارات اتخاذ القرار لدى الطلاب المعلمين شعبة الکيمياء، وقد أوصت الدراسة بضرورة تضمين المستحدثات الکيميائية في مقررات الکيمياء ببرنامج إعداد معلمي الکيمياء بکليات التربية، مع تعزيز مقررات الکيمياء بالأنشطة والتدريبات التي تسهم في تنمية مهارات اتخاذ 
A suggested unit based on the principles of green chemistry and its applications to develop the knowledge side and decision-making skills of students of the Chemistry Department at the College of Education
 
Abstract
The current research aimed to determine the effectiveness of a suggested unit in green chemistry to develop the knowledge and take decision making among second year at the Faculty of Education, Benha University, Chemistry Division. The study group included (41) male and female students.Two research tools were applied previously to the study group, and after completing the teaching unit "green energy and its application technology" then applying the two tools laterally.The results indicated that there is statistically significant difference (0.01) between the mean  scores of students of the study group in the pre and post applications to test the cognitive aspect of green chemistry in favor of post-test, and the presence of a statistically significant difference (0.01) Between the mean scores of students in the study group in the pre and post scale of decision-making towards environmental problems and issues in favor of post-scale, which indicates the effectiveness of the unit presented in developing the cognitive aspect and decision-making skills of students.the study recommended Include its chemical innovations and all that is new in the decisions of the chemistry program at faculties of education and include decisions of chemistry activities and exercises that contribute to the development decision-making skills.
 

الكلمات الرئيسية