الفروق في العوامل الخمس الکبرى للشخصية لمستخدمي شبکات الاعلام الاجتماعي من طلاب وطالبات الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک سعود - الرياض

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على الفروق بين متوسط درجات سمات الشخصية لمستخدمي شبکات الإعلام الاجتماعي، وأيضًا التعرف على الفروق بين متوسط درجات سمات الشخصية تبعاً لمتغير جنس مستخدمي شبکات الإعلام الاجتماعي. تکونت عينة الدراسة من 680 طالبة وطالبة من دارسي السنة التحضيرية بالجامعات السعودية.، وذلک في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي  2019/ 2020 م، ولأغراض الدراسة الحالية تم تطبيق مقياس:  قائمة العوامل  الخمس الکبرى للشخصية. أشارت نتائج الدراسة إلى: أن مستخدمي شبکات الإعلام الاجتماعي أعلى من المتوسط في سمات الانبساطية والمقبولية ويقظة الضمير والتفتح بينما أقل من المتو سط في سمة العصابية، وکذلک أظهرت أن قيمة (ت) للفروق في سمات الشخصية لدى مستخدمي شبکات الإعلام الاجتماعي جاءت دالة في السما: المقبولية في اتجاه الذکور، ويقظة الضمير في اتجاه الذکور، والعصابية في اتجاه الإناث، بينما لم تکن قيمة اختبار (ت) دالة للسمات الانبساطية والتفتح.
 
 
The differences in the five major personality factors of University students who use  social media networks
 
Abstract
The present study aims to identify the differences between the average scores of the personality traits of users of social media networks, and to identify the differences between the average scores of the personality traits according to the gender variable of the users of social media networks. The study sample consisted of 680 male and female preparatory year students in Saudi universities, in the second semester of the 2019/2020 academic year, and for the purposes of the current study, a scale was applied: a list of the five major factors of personality. The results of the study indicated: that the users of social media networks are above average in the characteristics of extroversion, acceptability, alertness of conscience and openness, while less than the average in the trait of neuroticism, and also showed that the value of (t) for differences in personality traits among users of social media networks was a function of the traits: Acceptability In the direction of males, awakening of conscience towards males, and neuroticism in the direction of females, while the value of (t) test was not a function of extroversion and openness traits.

الكلمات الرئيسية