أثر استخدام المدخل الجدلي التجريبي في العلوم علي تنمية مهارات اتخاذ القرار لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

يهدف البحث إلي التعرف  أثر استخدام المدخل الجدلي التجريبي علي تنمية مهارات اتخاذ القرار لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية. اختارت الباحثة عينة البحث من تلاميذ الصف الأول الإعدادي من (مدرسة الإعدادية بنات) بإدارة کفر صقر التعليمية بمحافظة الشرقية، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: المجموعة الضابطة: تتکون من (40) طالبًا التي درست(بالطريقة الإعتيادية) المجموعة التجريبية: تتکون من (40) طالبًا التي درست باستراتيجية المدخل الجدلي التجريبي. وتم التحقق من تکافؤ المجموعتين في متغير البحث الحالي. وقامت الباحثة بإعداد أداة البحث المتمثلة في مقياس مهارات اتخاذ القرار، وقامت بتنفيذ تجربة البحث، وتوصل البحث الحالي إلي تفوق المجموعة التجريبية التي تدرس وفقًا لاستخدام المدخل الجدلي التجريبي في تنمية مهارات اتخاذ القرار في التطبيق البعدي علي المجموعة التي  درست (بالطريقة الإعتيادية).
 
 
 
   The effect of using Socratic Dialogue Inducing Laboratories' in science on developing decision-making skills for prep students                                                                                         
Abstract
    The research aims to identify the effect of  using Socratic Dialogue Inducing Laboratories' on developing decision-making skills for middle school students.  The researcher chose the research sample from the first preparatory grade students from the (Preparatory Girls School) of Kafr Saqr Educational Administration in Sharkia Governorate, and it was divided into two groups: Control group: consisted of (40) students who studied (the usual way), Experimental group: It consisted of (40) students, who studied the Socratic Dialogue Inducing Laboratories' strategy. Verified equal groups in the current search variable.The researcher prepared the research tool represented in the scale of decision-making skills, and carried out the research experiment.           The current research has reached the superiority of the experimental group that is taught according to the use of the Socratic Dialogue Inducing Laboratories' in developing decision-making skills in post-application to the group that studied in the usual way.

الكلمات الرئيسية