دور الشراکــــــة المجتمعية في تـــــعزيز الحوار بالـــــــمدارس الثانوية للبنات من وجهة نظر الطالبات "صيغة مقترحة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة الملک سعود

المستخلص

أهداف الدراسة: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور الشراکة المجتمعية في تعزيز الحوار بالمدارس الثانوية للبنات من وجهة نظر الطالبات، من خلال التعرف على الواقع الحالي لدور الشراکة المجتمعية في تعزيز الحوار بالمدارس الثانوية للبنات من وجهة نظر الطالبات، وحصر المعوقات التي تحول دون قيام الشراکة المجتمعية بدورها في تعزيز الحوار بالمدارس الثانوية للبنات من وجهة نظر الطالبات، وتحديد الأساليب المناسبة لتعزيز الحوار بالمدارس الثانوية للبنات من خلال الشراکة المجتمعية من وجهة نظر الطالبات، والتوصل إلى صيغة مقترحة تدعم دور الشراکة المجتمعية في تعزيز الحوار بالمدارس الثانوية للبنات من وجهة نظر الخبراء من منسوبي ومنسوبات مؤسسات المجتمع المحلي.
منهج الدراسة: استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتکونت عينة الدراسة من: عينة عشوائية طبقية للطالبات، وعينة قصدية للخبراء من منسوبي ومنسوبات مؤسسات المجتمع المحلي.
أبرز نتائج الدراسة:  -أن طالبات المرحلة الثانوية موافقات على دور الشراکة المجتمعية في تعزيز الحوار بالمدارس الثانوية للبنات.
-أن المعوقات التي تحول دون قيام الشراکة المجتمعية بدورها في تعزيز الحوار بالمدارس الثانوية للبنات من وجهة نظر طالبات المرحلة الثانوية تؤثر بدرجة کبيرة.
-أن طالبات المرحلة الثانوية موافقات على الأساليب المناسبة لتعزيز الحوار بالمدارس الثانوية للبنات من خلال الشراکة المجتمعية.
-تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية على آراء عينة الدراسة نحو محوري واقع الشراکة المجتمعية بالمدارس الثانوية الحکومية للبنات بمدينة الرياض من وجهة نظر الطالبات، وکذلک المعوقات التي تحول دون قيام الشراکة المجتمعية بدورها في تعزيز الحوار بالمدارس الثانوية للبنات من وجهة نظر الطالبات باختلاف متغير موقع المدرسة.
-تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة نحو المعوقات التي تحول دون قيام الشراکة المجتمعية بدورها في تعزيز الحوار بالمدارس الثانوية للبنات من وجهة نظر الطالبات باختلاف متغير عدد دورات أو ورش عمل تتعلق بموضوع الشراکة المجتمعية لصالح أفراد عينة الدراسة من الطالبات اللاتي حصلن على دورة واحدة، وأفراد عينة الدراسة من الطالبات اللاتي حصلن على ثلاث دورات.
 
The Role of Community Participation in the Enhancement of Dialogue in Girls Secondary Schools From the female students ’point of view ''Proposed Approach''
Prepare:
Dr: Amal Abdullah Rashid AlKulaib - Prof. Dr. Badr Juaied AlOtaibi
 
This study aimed to identify the role of community partnership in fostering dialogue in secondary schools for through by recognizing the current reality of role of community partnership in fostering dialogue in secondary schools for girls from the point of view of  students, identifying barriers that hinder the role of community partnership in fostering dialogue and identifying suitable techniques to foster dialogue in secondary schools for girls through community partnership from the point of view of  students, and reaching a proposed formula that fosters the role of community partnership in fostering dialogue in secondary schools for girls from the point of view of experts in organizations of the local community.
The study used a descriptive analytic method and sample of the study consisted of a random sample of students and a purposeful sample of experts.
Most important results of the study
-Students at secondary schools agree with the role of community partnership in fostering dialogue in secondary schools for girls.
-Barriers that hinder the role of community partnership in fostering dialogue in secondary schools for girls from the point of view of students affect greatly.
- Students agree on the suitable techniques to foster dialogue in secondary schools for girls through community partnership.
-There are no statistically significant differences in opinions of participants about reality of community partnership at public secondary schools for girls in Riyadh from the point of view of students, and their opinions about barriers that hinder the role of community partnership in fostering dialogue in secondary schools for girls from the point of view of students according to location of school.
-There are statistically significant differences at (0.05) between responses of participants about barriers that hinder the role of community partnership in fostering dialogue in secondary schools for girls from the point of view of students according to number of courses and workshops related to community partnership and for students who attended one course and students who attended three courses.

الكلمات الرئيسية