فعالية برنامج باستخدام الإرشادي الإنتقائي لتنمية الذکاء الروحي لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تنمية الذکاء الروحي لدى عينة من طلاب طلابا لمرحلة الثانوية، وتکونت عينة الدراسة من (28) طالبا، تراوحت أعمارهم ما بين (16- 18) عامًا، بمتوسط عمرى قدره (17.28) عامًا، وانحراف معيارى قدره (0.61), وقد تم تقسيم العينة إلى مجموعتين متکافئتين تجريبية وضابطة، قوام کل منهما (14) طالبا، وتکونت أدوات الدراسة من مقياس المستوى الاقتصادي والاجتماعي والثقافي المتعاصر (إعداد محمد بيومي، 2019)، مقياس الذکاء الروحي، والبرنامج الإرشادي الانتقائي (إعداد الباحث)، وأسفرت النتائج عن فعَّالية البرنامج الإرشادي الانتقائي في تنمية الذکاء الروحي لدى المجموعة التجريبية، کما أسفرت عن استمرارية فعالية البنامج الإرشادي الانتقائي في تنمية الذکاء الروحي. 
 
The effectiveness of a program using selective counseling to develop spiritual intelligence among secondary school students
 
Dr. Ghada Saber Abu Atta
 
Abstract
The current study aimed at developing spiritual intelligence among a sample of students of high school, and the study sample consisted of (28) students, whose ages ranged between (16-18) years, with an average age of (17.28) years, and a standard deviation of (0.61), The sample was divided into two equal experimental and control groups, each of them consisted of (14) students, and the study tools consisted of the contemporary economic, social and cultural level scale (prepared by Muhammad Bayoumi, 2019), the scale of spiritual intelligence, and the selective counseling program (the researcher's preparation). The results showed the effectiveness of the selective counseling program in developing spiritual intelligence among the experimental group, as well as the continuity of the effectiveness of the selective counseling program in developing spiritual intelligence.

الكلمات الرئيسية