فاعلية أنشطة مقترحة في العلوم قائمة على منحى STEM في تنمية التحصيل والقدرة على حل المشکلات العلمية لدى طالبات الصف الثالث المتوسط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الحدود الشمالية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن فاعلية أنشطة مقترحة في العلوم قائمة على منحى STEM في تنمية التحصيل والقدرة على حل المشکلات العلمية لدى طالبات الصف الثالث المتوسط في منطقة الحدود الشمالية ، استخدم المنهج التجريبي، وتکونت عينة الدراسة من (52) طالبة من طالبات الصف الثالث المتوسط، تم اختيارهن عشوائياً بعد أن اختيرت المدرسة المتوسطة عشوائيًا کمدرسة للتجريب خلال العام الدراسي 2019/2020، ثم توزيعهن إلى مجموعتين تجريبية تکونت من (25) طالبة درسن مادة العلوم باستخدام أنشطة مقترحة قائمة على منحى STEM، وضابطة تکونت من (27) طالبة درسن المادة نفسها باستخدام الطريقة الاعتيادية، تم استخدام اختبارًا تحصيليًا ومقياسًا لمهارات حل المشکلات العلمية، بعد التأکد صدقها وثباتها.
أظهرت النتائج فاعلية الأنشطة المقترحة القائمة على منحى STEM في تنمية التحصيل ومهارات حل المشکلات العلمية، حيث تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α=0,05) بين المتوسطات الحسابية لدرجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة على أداتي الدراسة (الاختبار التحصيلي، ومقياس مهارات حل المشکلات العلمية)، وهذا الفرق لصالح طالبات المجموعة التجريبية اللواتي درسن باستخدام أنشطة مقترحة قائمة على منحى STEM.
 
abstract
This study aimed to reveal the effectiveness of the proposed activities in the sciences. The list of STEM-oriented sciences in developing the achievement and ability to solve scientific problems among the third-grade intermediate students in the Northern Border Region. They were chosen randomly after the middle school was chosen randomly as a school for experimentation during the academic year 2018/2019, and then distributed into two experimental groups consisting of (25) students who studied science using suggested activities based on the STEM approach, and a control consisted of (27) students who studied the same subject using The usual method, an achievement test and a measure of scientific problem-solving skills, was used, after confirming their validity and reliability.
            The results showed the effectiveness of the proposed activities based on the STEM approach in developing achievement and scientific problem-solving skills, as it was found that there are statistically significant differences at the level (α = 0.05) between the arithmetic averages of the scores of the students of the experimental and control groups on the two study tools (achievement test and skills scale Scientific Problem Solving), this difference is for the benefit of the students of the experimental group who studied using the proposed STEM-based activities.
 
 
 

الكلمات الرئيسية