الصحة التنظيمية کمدخل لتحسين الأداء الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس بجامعة طنطا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة طنطا

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى وضع مجموعة من الآليات المقترحة لتحسين الأداء الوظيفي (التدريسي، والبحثي، والمجتمعي) لأعضاء هيئة التدريس بجامعة طنطا باستخدام أبعاد الصحة التنظيمية (وضوح الأهداف، وکفاءة الاتصالات، والتوازن بين السلطة والمسئولية، وإتاحة الموارد، والتماسک والانسجام، والروح المعنوية، والإبداع، والاستقلالية، والتکيف، وکفاءة حل المشکلات). 
     ولتحقيق هذا الهدف استخدم البحث المنهج الوصفي؛ وذلک لوصف وتحليل الصحة التنظيمية؛ من حيث مفهومها، وخصائصها، وأهميتها، وأبعادها، وکذلک وصف وتحليل الأداء الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس؛ من حيث مفهومه، وعناصره، ومحدداته، والعوامل التي تؤثر عليه، وأبعاده، بالإضافة إلى وصف وتحليل العلاقة بين الصحة التنظيمية والأداء الوظيفي. 
    وقد استعان البحث بالاستبانة؛ للتعرف على درجة توافر أبعاد الصحة التنظيمية بجامعة طنطا، ودرجة توافر أبعاد الأداء الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس بها، وطبق البحث على (4) کليات بجامعة طنطا، تغطي أنواع الکليات المختلفة، وهي؛ کلية الصيدلة باعتبارها ممثلة للکليات الطبية، وکلية العلوم باعتبارها ممثلة للکليات العلمية، وکلية التربية باعتبارها ممثلة للکليات التربوية، وکلية التجارة باعتبارها ممثلة للکليات الإدارية والإنسانية، وتکونت عينة البحث من (200) عضو من أعضاء هيئة التدريس بجامعة طنطا.
 
The current research aims at developing a set of proposed mechanisms to improve the functional performance (teaching performance, research performance and social performance) of faculty members at Tanta University using the organizational health dimensions (clarity of goals, communication efficiency, the balance between authority and responsibility, availability of resources, cohesion and harmony, morale, creativity, independence, adaptability, and problem-solving competence). To achieve this goal, the research used a descriptive approach. This approach means describing and analyzing the organizational health in terms of the definition of its concept, its characteristics, its importance, and its dimensions in addition to a description and an analysis of the job performance of faculty members in terms of the definition of this concept, its components, its determinants, the factors that affect it, its dimensions in addition to describing and analyzing the relationship between organizational health and job performance.
      The research used the questionnaire to identify the degree of availability of organizational health dimensions at Tanta University and the degree of availability of functional performance dimensions for its faculty members. The research was applied to four faculties at Tanta University that represent the different types of faculties. These faculties are the Faculty of Pharmacy as a representative of the medical faculties, the Faculty of Science as a representative of the scientific faculties, the Faculty of Education as a representative of the educational faculties, and the Faculty of Commerce as a representative of the administrative and humanitarian faculties. The research sample consisted of (200) faculty members at Tanta University.
 

الكلمات الرئيسية