تنمية مهارات التدريس الإبداعي لدى طلاب شعبة الرياضيات بکليات التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى تنمية مهارات التدريس الإبداعي لدى طلاب شعبة الرياضيات بکليات التربية وذلک من خلال برنامج قائم على معايير الدراسة الدولية TIMSS ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبى ذي تصميم المجموعة الواحدة , وتکونت عينة البحث من (50) طالباً معلماً وطالبة معلمة من طلاب الفرقة الثالثة عام شعبة الرياضيات بکلية التربية ببنها, وتمثلت أداتا البحث فى اختبار فى الجانب المعرفي لمهارات التدريس الإبداعي وبطاقة ملاحظة للجانب الأدائي لمهارات التدريس الإبداعي وتوصل البحث إلى النتائج الآتية :
1. وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (α≤ 0.05) بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار الجانب المعرفي لمهارات التدريس الإبداعي لصالح التطبيق البعدي .
2. وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (α≤ 0.05) بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة الجانب الأدائ لمهارات التدريس الإبداعي ککل.

Abstract
The present research aimed at investigating the effectiveness of a program based on international study standards (TIMSS) in developing Creative Teaching Skills among Mathematics student teachers at Faculties of Education. The researcher used the descriptive analytical approach and the quasi-experimental approach with a one-group design. The participants of the study consisted of 50 male and female third-year mathematics student teachers at Faculty of Education, Benha University. The instruments of the study were a cognitive test and a performance checklist of creative teaching skills. The findings of the study revealed that:
1. There is a statistically significant difference between the mean score of the participants at 0.05 level of experimental group in pre-post cognitive test for creative teaching skills in favor of post test.
2. There is a statistically significant difference between the mean score of the participants at 0.05 level of experimental group in pre-post performance checklist for creative teaching skills in favor of post test.
 

الكلمات الرئيسية