هدفت الدراسة إلى التعرف على الکفاءة الذاتية الأکاديمية لدى طلاب ذوى صعوبات التعلم مقارنة بالعاديين ، وذلک على عينة (300) طالباً وطالبة من طلاب الصف الثانى الإعدادى بمحافظة الغربية ، وطبــــــــــــــــــق اختبار الذکاء المصور (إعداد/ أحمد زکى صالح ، 1978) واختبار الفهم القرائــــــــــــى (إعداد/ خيرى المغازى بدير، 1998) واختبـــــــــار بــنــــــــــدر جشطلــــــــت البصـــــــــرى – الحرکــــــــــــــــــــــــــــــــــــى (إعــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــداد/ مصطفى فهمى و حسين غنيم ) واختبـــــــــــار المصفوفـــــــــــــات المتتابعـــــــــــــــــــــــة الملـــــــــــون لرافـن(تعديل و تقنين/ عماد أحمد حسن ، 2016 ) ومقيـــــــــــــاس الکفــــــــــــاءة الذاتيــــــة الأکاديميـــــــــــــــــــــة (إعداد/ يوسف رياض عبدالحى ، 2013 ) . وأشارت نتائج الدراسة إلى : 1- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب ذوى صعوبات التعلم والعاديين فى الکفاءة الذاتية الأکاديمية عند مستوى (01,0) لصالح العاديين . 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور و الإناث من ذوى صعوبات التعلم فى الکفاءة الذاتية الأکاديمية . 3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور و الإناث من العاديين فى الکفاءة الذاتية الأکاديمية .
Abstract Academic self-efficacy among students with learning disabilities and Normal students (comparative study ) Abstract The study aimed to identify the academic self-efficacy of students with learning disabilities compared to normal students, on a sample of (300) male and female students of the second grade of middle school in Gharbia governorate, and applied the illustrated intelligence test (Prepared / Ahmed Zaki Saleh, 1978) and the reading comprehension test (Prepared /Khairy Al-Maghaz Badir, 1998), the Bandar Gestalt visual-kinetic test (Prepared /Mustafa Fahmy and Hussein Ghneim), Raven's color sequential matrices test (Amendment and Rationing / Emad Ahmed Hassan, 2016), and the Academic Self-Efficiency Scale (Edd /Yousef Reyad Abdalhy, 2013) . The results of the study indicated : 1-The existence of statistically significant differences between students with learning disabilities and normal students in academic self-efficacy at the level (0,01) in favor of normal people . 2-There are no statistically significant between males and females with learning disabilities in academic self-efficacy . 3--There are no statistically significant between normal males and females in academic self-efficacy .