هدف البحث إلى التعرف على أهم المتغيرات المجتمعية التى تواجه المجتمع الليبي ومدى انعکاساتها على رياض الأطفال، واعتمد البحث على المنهج الوصفي، وقد توصل البحث إلى مجموعة من النتائج منها : أهمية وجود نظام تربوي يقوم على رؤية مستقبلية بالمؤسسات التعليمية والقدرة على مواجهة تداعيات کافة المتغيرات المجتمعية على الطفل والمجتمع الليبي، تبين بوضوح أثر المتغيرات المجتمعية وانعکاساتها على سلوکيات وأفعال أطفال الروضة وعلى نمط تفکيرهم الأمر الذى يتطلب المتابعة الوقائية لهم للتقليل من آثارها الغير مرغوبة، ضرورة الابتعاد عن الأساليب التقليدية وإتباع أساليب جديدة وطرق متنوعة للتعلم داخل الروضة لامتلاک المهارات التى تمکن المتعلم من التعامل مع المتغيرات والتأقلم مع المستجدات، ينبغي المحافظة على الهوية العربية الإسلامية والخصوصية الثقافية للمجتمع الليبي في ظل تلک المتغيرات
Community Variables and their impact on the kindergarten in the Libyan society
Abstract
The aim of the research is to identify the most important community variables facing the Libyan society and the extent of their repercussions on kindergarten, and the research relied on the descriptive approach, the research has reached a set of results, including: the importance of an educational system based on a future vision in educational institutions and the ability to face the repercussions of all societal variables On the Libyan child and society, the effect of societal variables and their repercussions on the behaviors and actions of kindergarten children and their thinking style, which requires preventive follow-up for them to reduce their undesirable effects, clearly shows the need to move away from traditional methods and follow new methods and various methods of learning within the kindergarten to possess the skills that enable the learner to Dealing with changes and adapting to developments, the Arab-Islamic identity and cultural privacy of the Libyan society should be preserved in light of these changes and their implications.