المستوي الاجتماعي الاقتصادي و الاجتماعي الثقافي للأسرة وعلاقتة بانتشار ضحايا سلوک المشاغبة لدي المراهقين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الي التعرف علي طبيعة العلاقة الارتباطية بين انتشارضحايا سلوک المشاغبة المراهقين و  المستوي الاجتماعي الاقتصادي والثقافي وتکونت عينة الدراسة من ( 200 ) طالب وطالبة من طلاب  التعليم الثانوي بمدرسة ديرب نجم الثانوية ومدرسة البنات الثانوية بمحافظة الشرقية (120 ذکراً  80 وانثي) بمتوسط عمرى(15)سنة وتم تطبيق مقياس المستوى الاجتماعي الاقتصادي والثقافي اعداد حمدان فضة ( 1997)ومقياس ضحايا سلوک المشاغبةاعداد الباحثة واسفرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية سالبة بين درجات الطلاب على مقياس ضحايا سلوک المشاغبة ککل وعند کل بعد من أبعاده مع وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات الطلاب على مقياس ضحايا سلوک المشاغبة ودرجاتهم علي مقياس المستوي الاجتماعي الاقتصادي والثقافي لصالح المستوى الاجتماعي الاقتصادي المنخفض ودرجاتهم على مقياس المستوى الاجتماعي الاقتصادي والثقافي ککل وعند کل بعد من أ بعاده ووجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات الطلاب على مقياس ضحايا سلوک المشاغبة ودرجاتهم علي مقياس المستوي الاجتماعي الاقتصادي والثقافي لصالح المستوى الاجتماعي الثقافي المنخفض، ووجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات الطلاب على مقياس ضحايا سلوک المشاغبة ودرجاتهم علي مقياس المستوي الاجتماعي الاقتصادي والثقافي وفقاً لمستواهم الاجتماعي الاقتصادي والثقافي ککل لصالح المستوي الاجتماعي الاقتصادي والثقافي المنخفض .

The socio-economic and cultural level and its relationship to the prevalence of victims of Bullying
Abstract
The study aimed to identify the nature of the correlation between the increase in the prevalence of victims of teenage bulling behavior, with some demographic variables (socio-economic and cultural level) and the sample of the study consisted of (200 male and female students from secondary education at Derb Negm Secondary School and Girls Secondary School in Sharkia Governorate, with an average age of (15) years) (120 males, 80 females) and the socio-economic and cultural level scale Hamdan Fadda(1997) and the victims of bulling behavior Prepared by the researcher were applied, and the results resulted in
The presence of a negative correlation between students ’scores on the scale of victims of bulling behavior as a whole and at each of its dimensions, with statistically significant differences between the mean scores of students on the scale of victims of riot behavior and their scores on the socio-economic and cultural scale in favor of the low socio-economic level and their scores on the social level scale The economic and cultural as a whole and in each of its dimensions, and the existence of statistically significant differences between the mean scores of the students on the scale of victims of bulling behavior and their scores on the scale of the socioeconomic and cultural level in favor of the low socio-cultural level, and the presence of statistically significant differences between the average scores of the students on the scale of victims of riot behavior And their scores on the socio-economic and cultural scale according to their socio-economic and cultural level as a whole in favor of the low socio-economic and cultural level
 

الكلمات الرئيسية