الإسهام النسبي للتفکير الجانبي ومستوى الطموح في التنبؤ بالإنهماک التعليمي لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة سوهاج

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد الإسهام النسبي للتفکير الجانبي ومستوى الطموح في التنبؤ بالإنهماک التعليمي لدى طلاب الجامعة، وتم إجراء الدراسة على عينة قوامها (150) طالباًوطالبة تتراوح أعمارهم بين (19-21) سنة، واعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي فيتطبيق أدوات الدراسة والإجابة عن أسئلتها ،وقام الباحث بتطوير أدوات الدراسة والتي تتمثل في مقياس التفکير الجانبي، ومقياس الطموح، ومقياس الإنهماک التعليمي، ثم التحقق من الخصائص السيکومترية لهذه الأدوات. وتوصلت الدراسة إلىأن مستوى التفکير الجانبي لدى أفراد عينة الدراسة مرتفع، ومستوى الطموح لدى أفراد عينة الدراسة مرتفع، وأن مستوى الإنهماک التعليمي لدى أفراد عينة الدراسة منخفض، کما توصلت نتائج الدراسة إلى أن التفکير الجانبي يصلح استخدامه في التنبؤ بالإنهماک التعليمي إذ بلغ معامل الانحدار (2.705) وهي قيمة دالة إحصائياً عند مستوى (0.008)، في حين أن الطموح لايصلح استخدامه في التنبؤ بالإنهماک التعليمي إذ بلغ معامل الانحدار (-0.801) وهي قيمة غير دالة إحصائياً، وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات منها إعداد البرامج والدورات التدريبية التي تسهم في تدعيم وتنمية التفکير الجانبي لدى طلاب الجامعة، حيث أعضاء هيئة التدريس على استخدام استراتيجيات التفکير الجانبي أثناء التدريس الجامعي، حث طلاب الجامعة على استخدام مهارات التفکير الجانبي في التطبيقات العملية والأنشطة والتدريب الميداني، إعداد برامج تدريبية تهتم بزيادة الأنشطة التعليمية والتي تعمل على تحسين مستويات الإنهماک التعليمي لدى طلاب الجا
 
 
Abstract:
The present study aimed to determine relative contribution of lateral thinking and ambition level in predicting educational engagement in university students. The sample consisted of (150) male and female students aged (19-21) years old, and the present study relied on the descriptive method in applying the study tools and to answer its questions. The researcher developed tools which are the lateral thinking scale, the ambition scale, and educational engagement scale, then check the psychometric properties of these tools. The study showed that the level of lateral thinking among the members of the study sample is high, the level of ambition among the members of the study sample is high, and that the level of educational attainment among the members of the study sample is low. The results of the study showed that the lateral thinking is suitable to be used in predicting educational engagement as the regression coefficient reached (2.705) that is a statistically significant value at the level of (0.008), while ambition is not suitable for predicting educational engagement  as the regression coefficient reached (-0.801) that is statistically insignificant value. The study presented recommendations, including preparing programs and training courses that contribute to support and develop Lateral thinking among university students, where staff members use lateral thinking strategies during university teaching, encourage university students to use lateral thinking skills in practical applications, activities, and field training, preparing training programs concerned with increasing educational activities that improve educational engagement   levels of students in university.
 

الكلمات الرئيسية