أثر حقيبة إلکترونية في علم نفس النمو على التحصيل الدراسي والتفکير عالي الرتبة والاتجاه نحو المستحدثات التکنولوجية لدى طالبات کلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية الاقتصاد المنزلي-جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر حقيبة تعليمية إلکترونية في علم نفس النمو على التحصيل الدراسي، وتنمية بعض مهارات التفکير عالي الرتبة، والاتجاه نحو المستحدثات التکنولوجية لدى طالبات کلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر، ولتحقيق ذلک تم إعداد أدوات البحث وتضمنت (اختبار تحصيلي في مقرر علم نفس النمو، اختبار بعض مهارات التفکير عالي الرتبة، ومقياس الاتجاه نحو المستحدثات التکنولوجية)، وتم تطبيقها على مجموعة قوامها(36) طالبة من طالبات الفرقة الثانية بکلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر تم تقسيمها إلى مجموعتين الأولى تجريبية قوامها( 18) طالبة، والثانية ضابطة قوامها(18) طالبة، ، وأسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائياًعند مستوى دلالة (01,0) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي ککل، وفى جميع المستويات المعرفية لصالح طالبات المجموعة التجريبية، کما أسفرت عن وجود فرق دال إحصائياًعند مستوى دلالة (01,0) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفکير عالي الرتبة ککل وفي کل مهارة من مهاراته الفرعية لصالح طالبات المجموعة التجريبية، کما أسفرت عن وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (01,0) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الاتجاه نحو المستحدثات التکنولوجية ککل، وفي کل بعد من أبعاده لصالح طالبات المجموعة التجريبي 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
        The aim of the current research is to identify the effect of an electronic educational bag in the growth psychology, on academic achievement and developing some higher-order thinking skills and the attitude towards technological innovations among students of the Faculty of Home Economics, Al-Azhar University, and to achieve the objectives, the research tools included an (achievement test in the developmental psychology course, testing of some higher-order thinking skills, and the measure of attitude towards technological innovations), The group of the research is (36) female students from the second year at the Faculty of Home Economics Al-Azhar University was divided into two groups;frist experimental group of (18) female students and a control group of(18) female students,The results of the research showed that there is a statistically significant differences at the level of (0,01) between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post application of the achievement test as a whole and in all cognitive levels in favor of the experimental group students. It also resulted in a statistically significant difference at the level of(0,01) between the mean scores of students of the experimental group and the control group in the post application of higher - order thinking skills as a whole and in each of its sub-skills for im of the students of the experimental group, and it also resulted in a statistically significant difference at the level of (0,01)  between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post application of the scale of attitude towards technological innovations as a whole and in every dimension in favor of the students of the experimental group.
 
 
 

الكلمات الرئيسية