درجة ممارسة القيادة التشارکية لدى قادة المدارس في محافظة الأحساء وعلاقتها بالنمو المهني للمعلمين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک فيصل

المستخلص

     تعد القيادة التشارکية أحد أهم اتجاهات القيادة المدرسية والمتعلقة بالجانب الإنساني داخل المؤسسات التعليمية. هدفت الدراسة إلى  التعرف على درجة تطبيق القيادة التشارکية لدى قادة المدارس في محافظة الاحساء بالمملکة العربية السعودية وعلاقتها بالنمو المهني للمعلمين، في ضوء بعض المتغيرات. واشتملت عينة الدراسة على (241) قائداً تربوياً من الجنسين خلال العام الدراسي 2018 / 2019. ولجمع البيانات تم تطوير أداة تکونت من ثلاثة اجزاء رئيسين مثلت القيادة التشارکية والنمو المهني، حيث بلغ معامل ألفا کرونباخ لثبات الأداة (0.97)، ولتحليل البيانات، تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين الأحادي، ومعامل الارتباط. أظهرت نتائج الدراسة أن درجة تطبيق القيادة التشارکية على أداة التمکين الکلية تمثل درجة بمستوى عالٍ. کما أظهرت وجود علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين القيادة التشارکية بأبعادها وبين النمو المهني، کما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة، تعزى لمتغيرات الدراسة عند مستوى (α=0.01). وأوصت الدراسة بتکثيف الدورات التدريبية لمديري المدارس حول القيادة التشارکية لدعم توسيع مشارکة المعلمين بالقيادة المدرسية.
 
 
participative leadership < /strong> of school leaders in Al-Ahsa governorate and its relation to teacher's professional Growth
by
Dr. Fathi Mohammed Abu –Nasser
Abstract
Participative leadership is one of the most important human trends of school leadership and institutions of education. The study aimed to identify the degree of application of participative leadership by school leaders at Ihsa governorate, Saudi Arabia, and its correlation to teacher’s professional development in the light of some variables. The study sample comprised (241) education leaders from both sexes throughout the school year 2018 / 2019. To collect data, an important three-part instrument developed incorporating participative leadership and its correlation to teacher's professional development. Cronbach coefficient of instrument validation was (0.970). In analyzing data, arithmetic means, standard deviations, one-way Anova, and correlation coefficient were calculated. Results of the study showed that the degree of application of the total process was high. They also showed that there was a relation with statistical significance at the level (0.01) between participative leadership with its dimension and professional development. The results also showed that there were no differences with statistical significance in answers of sample members which might be attributed to study variables at the level (0.01 = α). The study recommended intensifying training courses for school leaders regarding participative leadership, in addition to, supporting and widening teachers' participation in school leadership < /p>
 
 
 

الكلمات الرئيسية