هدف البحث الحالي إلى إعداد وحدة في العلوم قائمة على مراکز التعلم التکنولوجية والتعرف على فاعليتها في تنمية بعض مهارات التفکير البصري لدى التلاميذ المعاقين سمعياً بالصف الأول الإعدادي وعددهم (8) تلاميذ، وتم استخدام المنهج التجريبي ذي المجموعة التجريبية الواحدة " قبلي- بعدي"، حيث تم تدريس الوحدة المقترحة "عالم الحيوان" باستخدام مراکز التعلم التکنولوجية، وتطبيق اختبار مهارات التفکير البصري في العلوم قبلياً وبعدياً على مجموعة البحث، وتم التوصل إلى وجود فرق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,01) بين متوسطى درجات التلاميذ المعاقين سمعياً بالصف الأول الإعدادي لصالح التطبيق البعدي. الکلمات المفتاحية:
A SUGGESTED UNIT IN SCIENCE BASED ON TECHNOLOGICAL LEARNING CENTRES FOR DEVELOPING VISUAL THINKING SKILLS AMONG HEARING-IMPAIRED PUPILS AT THE PREPARATORY STAGE
DR. MAHER ISMAIL SABRY PROFESSOR & EX-HEAD OF THE DEPARTMENT OF CURRICULUM AND INSTRUCTION, FACULTY OF EDUCATION,BENHA UNIVERSITY
DR. REDA ABDUL-QADER ABDUL– ALFTAH DARWISH ASSOCIATE PROFESSOR OF SCIENCE EDUCATION, FACULTY OF EDUCATION, BENHA UNIVERSITY
AMIRA MOHAMMAD ZAKY FATAHALLA Assistant Lecturer in the Department
Abstract This study aimed at preparing a unit in science, based on technological learning centers. It also aimed at investigating the effectiveness of a suggested unit for developing visual thinking skills among hearing-impaired pupils at the preparatory first grade. An experimental one group design was used. The suggested unit “Animal World” was taught and visual thinking skills test for hearing-impaired pupils at the preparatory stage was used. The present study revealed There has been a statistically significant difference at 0.01 significance level between the means of treatment group in the pre- post- test of visual thinking skills in favour of the post-application.
محمد ذکي فتح الله, اميرة. (2020). وحدة مقترحة في العلوم قائمة على مراکز التعلم التکنولوجية لتنمية بعض مهارات التفکير البصري لدى التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الإعدادية. مجلة کلية التربية. بنها, 31(124), 319-352. doi: 10.21608/jfeb.2020.178985
MLA
اميرة محمد ذکي فتح الله. "وحدة مقترحة في العلوم قائمة على مراکز التعلم التکنولوجية لتنمية بعض مهارات التفکير البصري لدى التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الإعدادية", مجلة کلية التربية. بنها, 31, 124, 2020, 319-352. doi: 10.21608/jfeb.2020.178985
HARVARD
محمد ذکي فتح الله, اميرة. (2020). 'وحدة مقترحة في العلوم قائمة على مراکز التعلم التکنولوجية لتنمية بعض مهارات التفکير البصري لدى التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الإعدادية', مجلة کلية التربية. بنها, 31(124), pp. 319-352. doi: 10.21608/jfeb.2020.178985
VANCOUVER
محمد ذکي فتح الله, اميرة. وحدة مقترحة في العلوم قائمة على مراکز التعلم التکنولوجية لتنمية بعض مهارات التفکير البصري لدى التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الإعدادية. مجلة کلية التربية. بنها, 2020; 31(124): 319-352. doi: 10.21608/jfeb.2020.178985