وحدة مقترحة في العلوم قائمة على مراکز التعلم التکنولوجية لتنمية بعض مهارات التفکير البصري لدى التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى إعداد وحدة في العلوم قائمة على مراکز التعلم التکنولوجية والتعرف على فاعليتها في تنمية بعض مهارات التفکير البصري لدى التلاميذ المعاقين سمعياً بالصف الأول الإعدادي وعددهم (8) تلاميذ، وتم استخدام المنهج التجريبي ذي المجموعة التجريبية الواحدة " قبلي- بعدي"، حيث تم تدريس الوحدة المقترحة "عالم الحيوان" باستخدام مراکز التعلم التکنولوجية، وتطبيق اختبار مهارات التفکير البصري في العلوم قبلياً وبعدياً على مجموعة البحث، وتم التوصل إلى وجود فرق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,01) بين متوسطى درجات التلاميذ المعاقين سمعياً بالصف الأول الإعدادي لصالح التطبيق البعدي.
 
الکلمات المفتاحية:
 
 
 
 
A SUGGESTED UNIT IN SCIENCE  BASED ON TECHNOLOGICAL LEARNING CENTRES FOR DEVELOPING VISUAL THINKING SKILLS AMONG HEARING-IMPAIRED PUPILS AT THE PREPARATORY STAGE
 
 





DR. MAHER ISMAIL SABRY
PROFESSOR & EX-HEAD OF THE DEPARTMENT OF CURRICULUM AND INSTRUCTION, FACULTY OF EDUCATION,BENHA UNIVERSITY
 


DR. REDA ABDUL-QADER ABDUL– ALFTAH DARWISH
ASSOCIATE PROFESSOR OF SCIENCE EDUCATION, FACULTY OF EDUCATION,
BENHA UNIVERSITY




AMIRA MOHAMMAD ZAKY FATAHALLA
Assistant Lecturer in the Department





 

 

Abstract
This study aimed at preparing a unit in science, based on technological learning centers. It also aimed at investigating the effectiveness of a suggested unit for developing visual thinking skills among hearing-impaired pupils at the preparatory first grade. An experimental one  group design was used. The suggested unit “Animal World” was taught and visual thinking skills test for hearing-impaired pupils at the preparatory stage was used. The present study revealed There has been a statistically significant difference at 0.01 significance level between the means of treatment group in the pre- post- test of visual thinking skills in favour of the post-application.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية