الألکسيثيميا لدى طلاب الجامعة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية _ جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث إلي الکشف عن الفروق بين الإناث والذکور من طلاب الجامعة في الألکسيثيميا، ومعرفة الفروق  في الألکسيثيميا باختلاف الفرقة الدراسية (الفرقة الأولى –الفرقة الرابعة)، ومعرفة الفروق بين ذوى التخصص الأدبي وذوي التخصص العلمي  من طلاب الجامعة فى الألکسيثيميا، وتکونت عينة البحث من 220طالب وطالبة من جامعة بنها، تتراوح أعمارهم من (20-22) عاماً ، استخدمت الباحثة مقياس اللألکسيثيميا إعداد (صلاح عراقى، 2006) ولقد أشارت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات کل من الإناث و الذکور من طلاب الجامعة على مقياس اللألکسيثيميا بأبعاده وذلک لصالح الإناث، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائياً بين متوسطي درجات الطلاب الجامعة لذوى التخصص العلمي و ذوي التخصصالأدبي على مقياس الألکسيثيميا بأبعاده، وأيضاً عدم وجود فروق ذات دالة إحصائية في الألکسيثيميا بأبعاده ترجع إلى الفرقة الدراسية (لأولى –الرابعة).
 
 
 
 
 
 
 
Alexithymia among university students in light of some demographic variables.
Abstract:
The aim of the research is to discover the nature of differences between males and females in Alexithymia among university students, to explore the differences in Alexithymia according to grade (first grade – Fourth grade), and to examine the differences between students in art and science specialization. Study sample consists of 220 students from Benha University, aged 20-22 years. The researcher used alexithymia scale, developed by Salah Iraqi (2006). The results indicated that there are statistically significant differences between mean scores of females and males on alexithymia measure with its dimensions, in favor of females. There are no statistically significant differences between mean scores of students specialized in arts and in science in alexithymia measure and dimensions, and there are no statistically significant in alexithymia according to academic grade (first – fourth grade).
 

الكلمات الرئيسية