الاتجاه نحو التعلم عن بعد في ظل جائحه کورونا وعلاقته بالدافعية العقلية لدي طالبات کلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الاقتصاد المنزلي "جامعة الأزهر"

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن الاتجاه نحو التعلم عن بعد في ظل جائحه کورونا وعلاقته بالدافعية العقلية لدي طالبات کلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر والتعرف على الفروق بين استجابات افراد العينة في أبعاد الدافعية العقلية وکذلک اتجتههن نحو التعلم عن بعد  تبعاً لمتغيري التخصص والفرقة الدراسية ، وتکونت عينة البحث من (236) من طالبات کلية الاقتصاد المنزلي بجامعة الأزهر، وتمثلت أدوات البحث في مقياس الاتجاه نحو التعلم عن بعد  ومقياس کاليفورنيا للدافعية العقلية وأسفرت نتائج البحث عن امکانية التنبؤ بالاتجاه نحو التعلم عن بعد من خلال أبعاد الدافعية العقلية ، وأن هناک علاقة ارتباط بينهما،. کما أوضحت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة على مقياس الاتجاه نحو التعلم عن بعد مجملة تبعاً للتخصص أو الفرقة الدراسية ، کما أوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة على مقياس کاليفورنيا للدافعية العقلية لصالح قسم تکنولوجي و لطالبات الفرقة الأولي بالکلية
 
Abstract
The attitudes towards distance learning in the context of the Corona pandemic and its relationship with the mental motivation of female students of Home Economics, Al-Azhar University
The objective of the current research is to uncover the attitudes towards distance learning under the Corona pandemic and its relationship with the mental motivation of the female students of the School of Home Economics, Al-Azhar University, and to identify the differences between the responses of the sample members in the dimensions of the mental impulse as well as their orientation towards distance learning according to the specialists and the study team. The research sample consisted of (236) Students of the School of Home Economics of Al-Azhar University, research tools were the Distance Learning Trend Scale and the California Mental Motivation Scale. The results of the research have resulted in the predictability of the trend towards distance learning through mental motivation dimensions, and there is a correlation between them. The results also showed that there were no statistically significant differences between the responses of the sample members on the scale of the trend towards distance learning outlined by specialization or study group, and statistical differences between the responses of the sample members.The results also showed statistically significant differences between the responses of the sample on the California Mental Impulse Scale for a technology department and the initial female students of the college.
 

الكلمات الرئيسية