شخصية الأميرة في عروض مسرح الطفل المصري "عرض شمس وقمر نموذجًا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية النوعية - جامعة بنها

المستخلص

    سلط البحث الحالي الضوء على العرض المسرحي الغنائي الاستعراضي "شمس وقمر" والذي يبعث من خلاله رسالة قيمة للصغار والکبار والتي تدعو إلى کيفية الاعتماد على النفس، وبث قيمة وأهمية العمل في نفوس الجميع صغارًا وکبارًا، وتنتمي إلى الدراسات الوصفية Descriptive Studies، وتعتمد على المنهج الوصفي التحليلي، وذلک من خلال تحليل المضمون الدرامي للعرض المسرحي الغنائي الاستعراضي "شمس وقمر"؛ لأنه يُعتبر أکثر قُربًا من تحقيق أهداف الدراسة.وقد ترکزت مشکلة الدراسة في التساؤل الرئيسي التالي:
ما العلاقة بين شخصية الأميرة والشخصيات الأخرى، والعلاقة بينها وبين والعناصر البصرية للعرض في الفضاء المسرحي في العروض المسرحية الموجهة للطفل المصري ؟
ومن أهم نتائج الدراسة : لم يکن هدف المسرحية التسلية العابرة، بل کان للقيم التربوية والثقافية حضورها الساطع فيها ولقد حملت شخصيات المسرحية القيم التي أراد العرض تأکيدها، وعبرت عنها من خلال الحوار وحرکة الحدث التي تؤکد على دور مسرح الطفل في تشکيل ثقافته بشکل إيجابي عبر الأفعال الدرامية، ولقد تنوعت القيم الموجودة في العرض ولکن سأرکز على أبرزها وأهمها وهي: قيم معرفية واجتماعية وغيرها.

جاءت أغنيات العرض وموسيقاه متوافقة مع مايطرحه العرض من قيم تربوية، والتي نجحت في إحداث التواصل بين خشبة المسرح والجمهور.
·        حمل الديکور تأويلات عدة تفيد المخرج في تحقيق أهدافه من العرض المسرحي بما يتناسب مع وظائف العرض.واختتم البحث بقائمة المصادر والخلاصة باللغة الإنجليزية.

 
The Character of The Princess in The Egyptian Child Theatre Shows
"Show of  The Sun and The Moon as a Model"
 
 

 

Abstract

The problem of the study: The problem of the study could be determined in the following main question :

What is the relationship between the character of the princess and other characters, and the relationship between it and the visual elements of the theatrical space in theatrical performances are directed for the Egyptian Child?
1-      The Aims of thestudy:      The study aims to :identifying the princess character in the theatrical performances which are directed for the Egyptian Child.
2-      Providing children with a set of knowledge and information about the importance of scenography elements in the theatrical performance "Sun and Moon" presented to the child in developing his aesthetic sense and artistic taste.

The Kind of the Study:    This study belongs to the descriptive  method .          
The tools of the study:          Content analysis.    
The sample of the study:The sample of the study consisted in viewing and analyzing the recorded musical performance (Sun and Moon) and photographs of it on Abdel Moneim Madbouly's theatre at Al-Ataba, "Sun and Moon" a theatrical work inspired by the great writer Tawfiq al-Hakim, "Shams al-Nahar", which was deliberately chosen, and authored Dr. Fatma Youssef, directed by Dr. Mahmoud Al-Alfi and produced by the National Theatre for Children and starring a distinguished elite of young artists. and are considered closer to achieve the objectives of the study.
The Study Methodology:

Descriptive Method.

The study results :               the  results showedthat:

• The aim of the play was not for transient entertainment, But for educational and cultural values ​​had a bright presence in it. The characters of the play carried the values ​​that the show wanted to confirm, and expressed them through dialogue and the movement of the event that emphasizes on the role of the child's theatre in shaping its culture positively through dramatic acts, and the values has varied ​​in the show, but I will focus on the most prominent and important of them and they are: knowledge, social values and others.
• The songs and music of the show were compatible with the educational values ​​of the show, which succeeded in creating communication between the stage and the audience.
The decoration carried several interpretations that benefit the director in achieving his aims of theatrical performance in proportion to the functions of the show.
 

الكلمات الرئيسية