فاعلية وحدة في العلوم متضمنة لأبعاد التعليم للتنمية المستدامة في تنمية التفکير المستدام والمسئولية البيئية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية تطبيق وحدة في العلوم متضمنة لأبعاد التعليم للتنمية المستدامة في تنمية مهارات التفکير المستدام والمسئولية البيئية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بإعداد وحدة " الغلاف الجوى وحماية طبقات الأرض" للصف الثانى الإعدادى في ضوء أبعاد التعليم للتنمية المستدامة، کما تم بناء أدوات البحث، وهي عبارة عن اختبار مهارات التفکير المستدام، ومقياس المسئولية البيئية، وللتحقق من فاعلية الوحدة، تم اختيار مجموعة مکونة من 66 تلميذ من تلاميذ الصف الثانى الإعدادى، وتقسيمها إلى مجموعة تجريبية درست وحدة " الغلاف الجوى وحماية طبقات الأرض" للصف الثانى الإعدادى المقترحة في ضوء أبعاد التعليم للتنمية المستدامة، وأخرى ضابطة درست نفس الوحدة بدون إجراء تعديلات عليها، وتم تطبيق أدوات البحث قبل وبعد دراسة الوحدة، وأظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لأدوات البحث لصالح المجموعة التجريبية، وکذلک وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لأدوات البحث لصالح التطبيق البعدي، وهذا يدل على فاعلية تطبيق الوحدة في تنمية التفکير المستدام والمسئولية البيئية لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى.
The effectiveness of a unit in science, including the dimensions of education for sustainable development, to develop sustainable thinking and environmental responsibility among middle school students
Abstract:
This research aimed to investigating of the effectiveness of applying a unit in science based on the dimensions of education for sustainable development to develop sustainable thinking skills and environmental responsibility among second-grade middle school students. To achieve this goal, the researcher prepared a unit “The Atmosphere and Protection of the Earth's Layers” for the second grade of middle school based on the Dimensions of education for sustainable development, and research tools were built, which are a test of sustainable thinking skills and a scale of environmental responsibility, and to verify the effectiveness of the unit, a group of 66 students of the second grade of middle school was selected and divided into an experimental group that studied a prepared unit, and another group who studied the same unit without making modifications to it, and the research tools were applied before and after studying the unit, and the results of the research showed a statistically significant difference between the average grades of The experimental group and the control group students in the post application of the research tools in favor of the experimental group, as well as the presence of a statistically significant difference between the mean scores of the students of the second group. Experimental in the pre and post applications of research tools in favor of the post application, and this indicates the effectiveness of applying the reconstructed unit based on the dimensions of education for sustainable development in the development of sustainable thinking and environmental responsibility of second-grade middle school students.
 

الكلمات الرئيسية