استخدام المدخل الدرامي في تدريس الرياضيات لتنمية المفاهيم الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية استخدام المدخل الدرامى فى تدريس الرياضيات لتنمية المفاهيم الرياضية لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائى ، وقد تمثلت مواد البحث فى ( دليل المعلم معد وفقا للمدخل الدرامى لوحدة "الأعداد الصحيحة "المقررة على تلاميذ الصف السادس الابتدائى الفصل الدراسى الثانى من العام الدراسى 2019 / 2020 م, وتمثلت أدوات القياس فى أختبار للمفاهيم الرياضية, وتکونت مجموعة البحث التجريبية من (100) تلميذا وتلميذة من تلاميذ الصف السادس الابتدائى بإدارة منيا القمح التعليمية وتم تقسيمهم إلى المجموعة التجريبية عددها (50) تلميذا وتلميذة من مدرسة شرا العنب الابتدائية ، والمجموعة الضابطة عددها (50) تلميذا وتلميذة من مدرسة الشهيد حمدى ابو طالب الابتدائية, وأسفرت نتائج البحث عنوجود فرق ذى دلالة إحصائية بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى لاختبار المفاهيم الرياضية لصالح المجموعة التجريبية.  
 
 
Abstract:
the aim of the research is to identify the effectiveness of using the dramatic approach in teaching mathematics to develop mathematical concepts for sixth-grade pupils. The research materials consisted in the (teacher's guide prepared according to the dramatic approach to the “integer numbers” unit prescribed for sixth-grade pupils in the second semester of the academic year. 2019/2020 AD, and the measurement tools consisted in a test for mathematical concepts, and the experimental research group consisted of (100) students of the sixth grade of elementary school in the Minya Al-Qamh educational administration, and they were divided into an experimental group of (50) students from, and the group The control number (50) male and female students, the results of the research resulted in the existence of a statistically significant difference between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post application of the mathematical concepts test for the benefit of the experimental group.
 
 
 

الكلمات الرئيسية