تعزيز استجابة مصر لجهود منظمة اليونسکو في دعم التعليم في حالات الطوارئ: جائحة کوفيد-19 نموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالي التوصل إلى الکيفية التي يمکن من خلالها تعزيز استجابة مصر لجهود منظمة اليونسکو في دعم التعليم في ظل جائحة کوفيد-19. واقتضت طبيعة هذا البحث استخدام المنهج الوصفي. وقد خلص البحث إلى عدة نتائج، من أبرزها: بذل المنظمة جهودًا کبيرة متنوعة في دعم التعليم في ظل هذه الجائحة، اتسم أغلبها بالإيجابية، إلا أن هذه الجهود قد واجهها مجموعة قليلة من المعوقات التي لم تُفقد المنظمة الاعتراف المتزايد بجهودها في هذا المجال، وقلة فاعلية وکفاءة نظام التعليم عن بعد-بالأسلوب الذي طبقته مصر- في دعم استمرارية العملية التعليمية خلال فترة تفشي الجائحة؛ لوجود معوقات عدة حالت دون تحقيق ذلک. وفى ضوء النتائج التي توصل إليها هذا البحث، تم وضع تصور مقترح لتعزيز استجابة مصر لجهود منظمة اليونسکو في هذا المجال، عبر وضع آليات لتعزيز تطبيق التعليم الهجين، الذي أکدت المنظمة على ضرورة تبنيه، والذي تسعى مصر إلى تطبيقه مستقبلاً.
 
 
 
 
 
Strengthening Egypt's Response to UNESCO's Efforts to support Education in Emergencies: The COVID-19 Pandemic as A Model
Dr. Hasan Mustafa Hasan Selim
Lecturer of Education Foundations
Faculty of Education - Zagazig University
Abstract:
The current research aimed to find out how to strengthen Egypt's response to UNESCO's efforts to support education in light of the COVID-19 pandemic. The nature of the current research required using the descriptive method. The research had reached several results, such as the organization made a wide variety of efforts to support education in light of this pandemic, most of which were positive. However, these efforts faced a small set of obstacles that did not lose the organization's increasing recognition of its efforts in this field, and one of these results was also the lack of effectiveness and efficiency of the distance education system- in the method applied by Egypt- in supporting the continuity of the educational process during the outbreak of the pandemic; because there were several obstacles that prevented this from being achieved. In the light of these results, the current research put forward a suggested perception to strengthen Egypt's response to UNESCO's efforts in this field, by setting up mechanisms to promote the application of hybrid education, which the organization stressed the need to adopt, and which Egypt seeks to implement in the future.
 

الكلمات الرئيسية