دراسة مقارنة لنظامي التعليم في نيوزيلندا وإندونيسيا وإمکانية الإفادة منها في تطوير نظام التعليم ما قبل الجامعي في اندونيسيا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية -جامعة الملک سعود

المستخلص

هدف البحث التعرف على العوامل المؤثرة في نظام التعليم في کل من نيوزيلندا وإندونيسيا، والتحليل المقارن لکلٍّ منهما، ومن ثم التوصل إلى عدد من المبادئ التربوية والتي من خلالها يتم التعرف على اثر العوامل المجتمعية في تطوير النظام التعليمي في اندونيسيا وغيرها من البلاد الاسلامية ، واعتمد الباحث في دراسته على اسلوبين للمنهج المقارن هما المنهج الوصفي المقارن والمنهج التحليلي المقارن، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من المبادئ التربوية التي يمکن الاستفادة منها في معالجة التحديات التي تواجه النظام التعليمي الاندونيسي، ومنها: التخفيف من المرکزية في إندونيسيا باستحداث جهات أخرى مساندة للوزارة ، وضرورة رفع ميزانية تمويل التعليم المقدمة للنظام التعليمي بشرط أن تُطوَّع في مصلحة الارتقاء بالتعليم عامة، وضرورة توفر الکوادر المؤهلة علمياً؛ لمعالجة ضعف تأهيل المعلمين قبل الخدمة وأثناءها، و زيادة مخصصات المعلم في قطاعي التعليم العام والخاص؛ للحيلولة دون هجرته إلى نظم تعليمية أخرى، وأخيراً الاهتمام بمستوى تحصيل الطالب، ومشارکة أولياء الأمور، وتعزيز الثقة بين الطالب والمجتمع المحلي.
A comparative study of the education systems in New Zealand and Indonesia and the possibility of benefiting from it in developing the pre-university education system in Indonesia
Abstract
This study aims to determine the factors affecting the education systems in both New Zealand and Indonesia. Then, the study tries to reach a number of educational principles through which it is possible to develop educational systems. The study employed the comparative analytical approach. The study reached a number of educational principles that can be benefited from and circulated, namely: Centralization helps in increasing the interest of education leaders in order to achieve goals and develop the educational process, to obtain good educational outcomes capable of competing globally. An increase in the education financing budget provided to the educational system is necessary, provided that it is adapted in the interest of improving education as a whole. The necessity of providing scientifically qualified cadres (teachers) to address the poor qualification of teachers before and during service. Increasing the allocations of teachers in the public and private education sectors, to prevent their migration to other educational systems. Finally, it is important to devote attention to the level of student achievement, the participation of parents, and the strengthening of trust between students and local community

الكلمات الرئيسية