استهدف البحث الحالي التعرف على کيفية التغلب على معوقات تطبيق مکونات الأبعاد الثلاثة (الوظيفة – مدير المدرسة – المناخ/الجو الاجتماعي) في المدرسة المتوسطة بدولة الکويت، وذلک من خلال الکشف عن أهم الأسس النظرية لمکونات الأبعاد الثلاثة، وتحديد أهم ملامح المدرسة المتوسطة بالمجتمع الکويتي في الوقت الحاضر بالإضافة إلى والوقوف على معوقات تطبيق مکونات الأبعاد الثلاثة على المدرسة المتوسطة، وقد استخدم البحث الحالي المنهج الوصفي حتى يحقق أهدافها ويجيب عن تساؤلاته البحثية وکان من أهم نتائجه أن المدرسة المتوسطة بالمجتمع الکويتي تهتم بتربية أبنائه على ضوء عقيدته ومبادئه الدينية حتى يستطيع أن يتعامل مع مقتضيات العصر، کما أن الوظيفة تحتل مکانة هامة في المجتمع الکويتي حيث أنها تمثل مؤسسة حية وواقع اجتماعي ملموس على اعتبار أن الدولة تعد بمثابة کيان تجريدي ليس له معنى إلا من خلال العاملين الذين تعتمد عليهم في تسيير مرافقها وإنجاز مهامها عبر الأعمال التي يقومون بها من خلال وظائفه، ويهتم مدير المدارس المتوسطة بالمجتمع الکويتي تشجيع العمل الجماعي بين العاملين، ويشارک بعض مديري المدارس المتوسطة العاملين في صناعة القرار المدرسي واتخاذه، وقلة برامج التدريب الموجهة لمديري المدارس المتوسطة أثناء الخدمة بالإضافة إلى توفر إدارة المدرسة المتوسطة بالمجتمع الکويتي البيئة المناسبة لجميع العاملين بها في إطار الأمن المجتمعي والعاطفي والفکري والمادي داخل المدرسة وخارجها. Abstract
The current research aimed to identify how to overcome the obstacles to applying the three dimensions components (job - school principal - climate / social atmosphere) in the middle school in the State of Kuwait, by uncovering the most important theoretical foundations of the three dimensions components, and identifying the most important features of the middle school in Kuwaiti society in The present time is in addition to finding the obstacles to applying the three dimensions components to the middle school. The current research used the descriptive approach in order to achieve its goals and answer its research questions. One of its most important results was that the middle school in the Kuwaiti society is concerned with raising its children in light of its belief and religious principles so that it can deal with The requirements of the times, and the job occupies an important place in Kuwaiti society, as it represents a living institution and a tangible social reality, given that the state is considered an abstract entity that has no meaning except through the workers who depend on them to run its facilities and accomplish its tasks through the work that they do through The director of middle schools is interested in the Kuwaiti society encouraging teamwork among workers, and some middle school principals working in the industry participate The school decision-making process and its adoption, and the lack of training programs for middle school principals while on duty, in addition to providing the middle school administration in the Kuwaiti community with the appropriate environment for all its employees within the framework of societal, emotional, intellectual and material security inside and outside the school.
سلمان محمد خلف العنزى, امل. (2021). معوقات تطبيق مکونات الأبعاد الثلاثة في المدرسة المتوسطة بدولة الکويت وسبل حلها "دراسة تحليلية". مجلة کلية التربية. بنها, 32(125), 1-30. doi: 10.21608/jfeb.2021.214053
MLA
امل سلمان محمد خلف العنزى. "معوقات تطبيق مکونات الأبعاد الثلاثة في المدرسة المتوسطة بدولة الکويت وسبل حلها "دراسة تحليلية"". مجلة کلية التربية. بنها, 32, 125, 2021, 1-30. doi: 10.21608/jfeb.2021.214053
HARVARD
سلمان محمد خلف العنزى, امل. (2021). 'معوقات تطبيق مکونات الأبعاد الثلاثة في المدرسة المتوسطة بدولة الکويت وسبل حلها "دراسة تحليلية"', مجلة کلية التربية. بنها, 32(125), pp. 1-30. doi: 10.21608/jfeb.2021.214053
VANCOUVER
سلمان محمد خلف العنزى, امل. معوقات تطبيق مکونات الأبعاد الثلاثة في المدرسة المتوسطة بدولة الکويت وسبل حلها "دراسة تحليلية". مجلة کلية التربية. بنها, 2021; 32(125): 1-30. doi: 10.21608/jfeb.2021.214053