هدفت هذه الدراسة إلى الاستفادة من التعلم المدمج القائم على منصة مودل في تنمية تعلم قواعد اللغة الانجليزية کلغة أجنبية لدى طلاب و طالبات الفرقة الاولى شعبة نظم المعلومات الادارية بالمعهد العالي للحاسبات و المعلومات و تکنولوجيا الإدارة بطنطا و تکونت عينة الدراسة من (160) طالب و طالبة تم اختيارهم بطريقة عشوائية خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 2020/2021. و تم تقسيم العينة المختارة ( ن=160) إلى مجموعتين , أحدهما تجريبية ( ن=80) و هي التي تعرضت للمعالجة التجريبية و الاخرى ضابطة (ن=80) و هي التي لم تتعرض للمعالجة التجريبية, ومن أجل جمع البيانات قام الباحث بتصميم اختبارا تحصيليا في قواعد اللغة الانجليزية کلغة أجنبية و لقد استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي و تم تطبيق ادوات البحث على المجموعتين قبل التجربة و بعدها و تمت معالجة البيانات إحصائيا باستخدام برنامج SPSS . و لقد خلصت نتائج الدراسة الى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطى درجات المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية. و في ضوء هذه النتائج تم تقديم التضمينات التربوية و التوصيات و أيضا المقترحات لا جراء بحوث مستقبلية. This study investigated the utilization of MOODLE platform-based blended learning in developing EFL grammar learning among EFL first year MIS students at Tanta Higher Institute for Computers, Information and Management Technology . The participants (N=160) were selected randomly during the second semester of the 2020-2021 academic year. They were assigned into an experimental and a control groups. The participants in the experimental group (N =80) were exposed to blended learning using MOODLE platform in which MOODLE platform supplemented face-to-face lectures for 10 weeks, whereas students in the control group (N =80) received class-based instruction ( face-to-face lectures only). The instrument used in the study, prepared by the researcher, was a pre-post EFL grammar test. Testing the two groups was administered before and after the experimentation. T-test for independent and paired samples was applied. Data obtained were logged and analyzed using SPSS, version 22 . Results revealed that students in the experimental group surpassed and outperformed students in the control group and blended learning using MOODLE platform had a positive impact on students’ EFL grammar learning . Pedagogical implications, recommendations, insights for further research and conclusions were provided in the light of the study results.
Ahmed Eldesouky Ahmed, Yasser. (2021). Utilizing MOODLE Platform-Based Blended Learning in Developing EFL Grammar Learning among University Students. مجلة کلية التربية. بنها, 32(128), 1-44. doi: 10.21608/jfeb.2021.240226
MLA
Yasser Ahmed Eldesouky Ahmed. "Utilizing MOODLE Platform-Based Blended Learning in Developing EFL Grammar Learning among University Students". مجلة کلية التربية. بنها, 32, 128, 2021, 1-44. doi: 10.21608/jfeb.2021.240226
HARVARD
Ahmed Eldesouky Ahmed, Yasser. (2021). 'Utilizing MOODLE Platform-Based Blended Learning in Developing EFL Grammar Learning among University Students', مجلة کلية التربية. بنها, 32(128), pp. 1-44. doi: 10.21608/jfeb.2021.240226
VANCOUVER
Ahmed Eldesouky Ahmed, Yasser. Utilizing MOODLE Platform-Based Blended Learning in Developing EFL Grammar Learning among University Students. مجلة کلية التربية. بنها, 2021; 32(128): 1-44. doi: 10.21608/jfeb.2021.240226