Utilizing MOODLE Platform-Based Blended Learning in Developing EFL Grammar Learning among University Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Higher Institute for Computers, Information and Management Technology

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الاستفادة من التعلم المدمج القائم على منصة مودل في تنمية تعلم قواعد اللغة الانجليزية کلغة أجنبية لدى طلاب و طالبات الفرقة الاولى شعبة نظم المعلومات الادارية بالمعهد العالي للحاسبات و المعلومات و تکنولوجيا الإدارة بطنطا و تکونت عينة الدراسة من (160) طالب و طالبة تم اختيارهم بطريقة عشوائية خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 2020/2021. و تم تقسيم العينة المختارة ( ن=160) إلى مجموعتين , أحدهما تجريبية ( ن=80) و هي التي تعرضت للمعالجة التجريبية و الاخرى ضابطة (ن=80) و هي التي لم تتعرض للمعالجة التجريبية, ومن أجل جمع البيانات قام الباحث  بتصميم اختبارا تحصيليا في قواعد اللغة الانجليزية کلغة أجنبية و لقد استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي و تم تطبيق ادوات البحث على المجموعتين قبل التجربة و بعدها و تمت معالجة البيانات إحصائيا باستخدام برنامج SPSS . و لقد خلصت نتائج الدراسة الى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطى درجات المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية. و في ضوء هذه النتائج تم تقديم التضمينات التربوية و التوصيات و أيضا المقترحات لا جراء بحوث مستقبلية.
This study investigated  the utilization of MOODLE platform-based blended learning in developing EFL grammar learning among EFL first year MIS students at Tanta Higher Institute for Computers, Information and Management Technology . The participants (N=160) were selected randomly during the second semester of the 2020-2021 academic year. They were assigned into an experimental and a control groups. The participants in the experimental group (N =80) were exposed to  blended learning using MOODLE  platform in which MOODLE platform supplemented face-to-face lectures for 10 weeks, whereas students in the control group (N =80) received class-based instruction ( face-to-face lectures only). The instrument used in the study, prepared by the researcher, was a pre-post EFL grammar test. Testing the two groups was administered before and after the experimentation. T-test for independent and paired samples was applied.  Data obtained were logged and analyzed using SPSS, version 22 . Results revealed that students in the experimental group surpassed and outperformed students in the control group and  blended learning using MOODLE platform  had a positive impact on students’ EFL grammar learning . Pedagogical implications, recommendations, insights for further research and conclusions were provided in the light of the study results.                          

الكلمات الرئيسية