EFL Teachers' Perceptions Towards Teaching Pupils with Special Educational Needs

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Taibah University Education College  

المستخلص

في العديد من البلدان يثير دمج الطلاب ذوي الاحتياجات التعليمية الخاصة (SEN) في المدارس العادية قضايا تتعلق بالمناهج الدراسية، وما إذا کان المعلمون لديهم المهارات، والتدريب، والاستعداد لتعليم هؤلاء الأطفال. في المملکة العربية السعودية، هناک تقدم  کبير في مجال اندماج الطلاب مع SEN، ولکن يعتقد على نطاق واسع أن هؤلاء الأطفال لا يمکنهم تعلم لغة أجنبية. تبحث هذه الدراسة مدى استعداد المعلمين السعوديين لتدريس اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية (EFL) للتلاميذ من ذوي الاحتياجات التعليمية الخاصة، والتحديات التي يتوقعونها أو يواجهونها عند القيام بذلک. تم توزيع استبيان مکون من 30 بندًا يشتمل على محورين: الجاهزية، والتحديات، على عينة عشوائية مقدارها 34 معلمًا في منطقة المدينة المنورة. تم حساب المتوسطات الحسابية، والانحراف المعياري، والترتيب، ومستوى موافقة العينة مع بنود الاستبيان، والمحاور المتعلقة بکل بند. تظهر النتائج أن المعلمين شعروا بالاستعداد لتعليم التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة، وکانوا على دراية بالحاجة إلى استخدام أساليب وتقنيات متنوعة، ودعموا بقوة التعاون مع الزملاء لمساعدة هؤلاء الطلبة. ومع ذلک، فقد شککوا في کفاية الموارد، واعتقدوا أن الفصول الدراسية کانت کبيرة جدًا، وکانوا يخشون أن يکون تعليم هؤلاء الطلبة على حساب أقرانهم الذين لا يملکون احتياجات تعليمية خاصة. تم تقديم التوصيات لتوفير مصادر، وتدريب المعلمين.
In many countries, integration of pupils with special educational needs (SEN) in mainstream schools raises issues of curriculum access and whether teachers have training, skills and willingness to teach such children. In Saudi Arabia, the integration of pupils with SEN has progressed considerably, but it is widely believed that such children can not learn a foreign language. This study investigates the readiness of Saudi teachers of English as a foreign language (EFL) to teach English to pupils with SEN and the challenges they anticipate or experience when doing so. A 30-item questionnaire comprising two scales, Readiness and Challenges, was distributed to a random sample of 34 teachers in Al Madinah province and mean scores, standard deviation, overall agreement level and rank order within the relevant scale reported for each item. Findings show that teachers felt ready to teach pupils with SEN, were aware of the need to use varied methods and techniques, and strongly supported collegial collaboration to help such children. However, they doubted the adequacy of resources, thought classes were too large, and feared that teaching these children would come at the expense of their peers without SEN. Recommendations are made for resourcing and teacher training.

الكلمات الرئيسية