Utilizing Inferencing Strategy for Developing EFL Reading Comprehension Skills Among Faculty of Education Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية- جامعة بنها

المستخلص

The present study investigated the effectiveness of utilizing inferencing strategy in developing some EFL reading comprehension skills among Faculty of Education students. The design of the study was pre-post one experimental group design. The study sample consisted of 30 students selected from second year students enrolled at the English section in the academic year 2020-2021 at Faculty of Education, Benha University at the second term. The instruments and materials of the study were: an EFL reading comprehension skills checklist including six main skills and 20 sub-skills, an EFL reading comprehension skills pre-posttest and a rubric for scoring it and text modification strategies based program. The EFL reading comprehension skills test was administrated to the participants then they were taught using inferencing as a text modification strategy. After that, they were post-tested using the EFL reading comprehension skills test. The findings of the study revealed that EFL reading comprehension skills were developed due to the use of inferencing strategy for developing some EFL reading comprehension skills among second year students enrolled at English department Faculty of Education.
ملخص البحث باللغة العربية:
هدف هذا البحث إلى التعرف علي فاعلية استراتيجية الاستدلال فى تنمية مهارات الفهم القرائي فى اللغة الانجليزية کلغة أجنبية لدى طلاب الفرقة الثانية شعبة اللغة الانجليزية بکلية التربية جامعة بنها. لقد تم  استخدام التصميم  التجريبي  ذو المجموعة الواحدة (قبلي بعدي)  و لقد بلغت عينة الدراسة ثلاثين طالبا تم اختيارهم من طلاب الفرقة الثانية المقيدين بشعبة اللغة الإنجليزية بکلية التربية ببنها. شملت أدوات الدراسة: قائمة بالمهارات اللازمة لهؤلاء الطلاب مقسمة إلى ست مستويات رئيسية و عشرين مهارة فرعية، اختبار قبلي_بعدي لقياس مهارات الفهم القرائي لدي العينة. تم تطبيق اختبار الفهم القرائي للغة الإنجليزية کلغة أجنبية قبليا على المشارکين ثم التدريس لهم باستخدام فاعلية استراتيجية الاستدلال ، وبعد ذلک ، تم تطبيق الاختبار بعديا لقياس مدي التقدم في مستوي أدائهم. تم اجراء الدراسة في الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 2020/2021.  وقد کشفت النتائج أن مهارات الفهم القرائي للغة الإنجليزية کلغة أجنبية تم تنميتها نتيجة لاستخدام فاعلية استراتيجية الاستدلال. و أکدت النتائج فاعلية استخدام استراتيجية الاستدلال في تنمية بعض مهارات الفهم القرائي للغة الإنجليزية کلغة أجنبية لدى طلاب الفرقة الثانية في شعبة اللغة الإنجليزية بکلية التربية.
کلمات مفتاحية: التعديل النصي، الاستدلال، مهارات الفهم القرائي باللغة الانجليزية کلغة اجنبية
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية