Developing Preparatory Stage Students’ EFL Listening Skills Through Learning Styles Based Differentiated Instruction

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

عنوان البحث:  تنمية مهارات الإستماعفي اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية لدي طلاب المرحلة الإعدادية من خلال التعليم المتمايز القائم علي أساليب التعلم
هدفت  هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام التعليم المتمايز القائم علي  اساليب التعلم في تنمية مهارات الإستماع لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي . وقد تکونت عينة الدراسة من (60) طالباً وطالبة بمدرسة الشهيد محمد حسوبة الإعدادية بالمنوفية، حيث تم تقسيمهم عشوائياً إلى مجموعتين: المجموعة التجريبية (30) والتي درست مهارات الإستماع بإستخدام التعليم المتمايز القائم علي اساليب التعلم، والمجموعة الضابطة (30) والتي درست مهارات الإستماع  وفقا لدليل المعلم . وتکونت أدوات الدراسة من قائمة بمهارات الإستماع اللازم تنميتها بالمرحلة الإعدادية واختبار قبلي- بعدي لمهارات الإستماع وايضا استبيان اساليب التعلم (VARK  ) لتصنيف طلاب المجموعة التجريبية الي مجموعات صغيرة وفقا لأساليب التعلم لديهم إلى جانب برنامج قائم علي التعليم المتمايز في ضوء اساليب تعلم الطلاب. وقد تم جمع البيانات من خلال تطبيق الاختبار القبلي - البعدي لمهارات الإستماع قبل وبعد المعالجة، وتم تحليل البيانات کمياً، و أوضحت نتائج الدراسة فاعلية التعليم المتمايز في تنمية مهارات الإستماع لدى طلاب المجموعة التجريبية. وفي ضوء  هذه النتائج تم التوصل إلى انه يمکن استخدام التعليم المتمايز بفعالية في تدريس مهارات الإستماع لطلاب المرحلة الإعدادية.
الکلمات المفتاحية: التعليم المتمايز- اساليب التعلم - مهارا ت الإستماع في اللغة الإنجليزية.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Developing Preparatory Stage Students’ EFL Listening Skills Through Learning Styles Based Differentiated Instruction
By
Randa Eliewa Abd EL Mawgood EL Dabr
 





Dr. Mona S. Zaza
Professor of Curriculum & instruction (TEFL) Faculty of Education
Benha University


Dr. Hasnaa S.  A. Helwa
Assistant Professor of Curriculum& instruction (TEFL) Faculty of Education
Benha University




Dr. Abeer A. M. Diab
Lecturer of Curriculum& instruction (TEFL)
Faculty of Education
Benha University





Abstract
 
The present study aimed at developing preparatory stage students’ listening skills through learning styles based differentiated instruction approach. The participants of the study were 60 students of the second year of the Martyr Mohamed Hosooba Prep School in Damaligue, Menoufiya. This study adopted the two group experimental research design. The participants were divided into two groups; 30 students served as an experimental group and 30 students as a control one. To determine the most important and required EFL listening skills for the participants, a checklist of EFL listening skills was developed and validated by a number of EFL jury members. A pre- and a post EFL listening skills test was prepared. The participants were pre-tested to determine their level of EFL listening skills. A VARK Questionnaire was implemented to the experimental group to classify them into groups due to their learning styles (visual, auditory, read/write, kinesthetic). Then, the experimental group was taught the listening lessons through the learning styles based differentiated instruction, whereas the control group was taught using the Ministry of Education teacher’s guide. After the program implementation, the two groups were post tested. The results revealed that the EFL listening skills of the second year prep stage students were developed significantly as a result of using the differentiated instruction in the light of the students’ learning styles. Thus, it can be concluded that using differentiated instruction was effective in developing the EFL listening skills of the second year prep stage students.
 

الكلمات الرئيسية