مستوى برامج التأهيل المهني المقدمة للطلبة ذوي الاعاقة من وجهة نظر معلميهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة ام القري

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التَّعرف على مستوى برامج التأهيل المهني المقدمة للطلبة ذوي الإعاقة من وجهة نظر معلميهم، من خلال استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وتصميم وتطبيق الاستبانة، وتكونت عينة البحث من (102) معلم من معلمي الطلبة ذوي الإعاقة في مكة المكرمة. وأشارت النتائج الى مستوى متوسط لمستوى برامج التأهيل المهني المقدمة للطلبة ذوي الإعاقة من وجهة نظر معلميهم، وبمتوسط حسابي (3.36). كما أشارت الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α =0.05) تعزى لأثر المؤهل العلمي في الأبعاد (التدريب المهني، التشغيل المهني، الدرجة الكلية). ووجود فروق تعزى لأثر سنوات الخبرة في الأبعاد (التدريب المهني، التشغيل المهني، الدرجة الكلية) لصالح من خبرتهم من (5-10 سنوات). ويوصي الباحث بضرورة تدريب الطلبة على مهن تتناسب مع سوق العمل، والبحث عن فرص عمل لهم.

Abstract
The present research aims to identify the level of vocational rehabilitation programs provided to students with disabilities from their teachers ‘point of view. To achieve this aim, the study uses the descriptive analytical approach, and the design. A questionnaire is also applied. The sample of the research consisted of (102) teachers of students with disabilities in Mecca. The results indicated a mid-level of the vocational rehabilitation programs provided to students with disabilities from their teachers’ point of view, with an arithmetic average of (3.36). They also indicated that there were no statistically significant differences (α = 0.05) due to the impact of academic qualification on the dimensions (vocational training, professional employment, and total degree). There are also differences due to the effect of years of experience on the dimensions

الكلمات الرئيسية