المبادرات والجهود المصرية في مجال الذكاء الاصطناعى لتعزيز التنافسية بالتعليم الثانوي العام .. دراسة تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية-جامعة الزقازيق

المستخلص

هـدف البحــث إلــى التعرف على الجهود المصرية المبذولة في مجال الذكاء الاصطناعي لتحقيق التنافسية بالمدارس الثانوية العامة، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي للتعرف على الأسس الفكـرىة والنظـرىة لكل من الذكاء الاصطناعي وتحقيق التنافسية والعلاقـة بینهمـا، والوقـوف على واقع الجهود المصرية المبذولة لتحقيق التنافسية، وأوضحت أن هناك العديد من أوجه القصور في المدارس الثانوية العامة في مجال الذكاء الاصطناعي لـدى معلمـي التعليم الثانوي العام، ووجود العديد من المعوقـات والعوامـل المختلفة التي تعـيق تنفيذ مختلف أساليب الذكاء الاصطناعي لـدى المعلمـین، وانتهى البحث إلى تقديم إجراءات مقترحة لتطوير الجهود المصرية المبذولة في مجال الذكاء الاصطناعي لتحقيق التنافسية بالتعليم الثانوي العام.
The aim of the research is to identify the Egyptian efforts made in the field of artificial intelligence to achieve competitiveness in education general secondary school, and the research used the descriptive approach through the intellectual and theoretical foundations of each of artificial intelligence and achieving competitiveness and the relationship between them, and standing on the reality of the Egyptian efforts made to achieve competitiveness, There are many shortcomings in the role of public secondary schools in the field of artificial intelligence among secondary education teachers. On the existence of many obstacles and various factors that impede the implementation of the various methods and methods of artificial intelligence for teachers in the stage High school ; In the light of the foregoing, the research presented a proposed vision for the Egyptian efforts exerted in general secondary education in the field of artificial intelligence to achieve competitiveness in general secondary education

الكلمات الرئيسية