أولاً:المستخلص باللغة العربية: هدف البحث إلى التعرف على الخصائص السيكومترية لمقياس(Sanja et al.,2015) المُعرب (تعريب: الباحثة) من صدق وثبات واتساق داخلى، واشتملت عينة الدراسة على(30) من الأطفال زارعى القوقعة ، من مدارس الأمل ومدارس الدمج والمراكز الخاصة بذوى الإحتياجات الخاصة ومراكز التخاطب وقسم السمعيات بمستشفيات الجامعة والأميرى( القليوبية / بنها)، ممن تتراوح أعمارهم من (2-6) سنوات بمتوسط عمرى(5.18 )، وانحراف معياري (0.43)، وتكون المقياس من (23)عبارة ، وتم التحقق من صدق المقياس وثباته واتساقة الداخلى والإطمئنان لنتائجة والوثوق فيها ، ليتكون في صورته النهائية من (23)عبارة. الكلمات المفتاحية: مقياس مهارات التواصل اللفظى – الأطفال زارعى القوقعة. ثانياً: المستخلص باللغة الإنجليزية: The research aimed to identify the psychometric properties of the Arabized (Sanja et al., 2015) scale (Arabization: researcher) in terms of validity, reliability, and internal consistency. The study sample included (30) children with cochlear implants, from Al-Amal and Al-Amal schools. Inclusion, centers for people with special needs, speech centers, and the audiology department at the University and Al-Amiri Hospitals (Qalyubia / Banha), with ages ranging from (2-6) years, with an average age of (5.18), and a standard deviation of (0.43). The scale consisted of (23) statements, and it was Verifying the scale's validity, stability, internal consistency, reassurance of its results, and trust in them, so that its final form consists of (23) statements. Keywords: Verbal communication skills scale - children with cochlear implants.