التباين في أنماط المواجهة الأکاديمية والتحصيل الدراسي طبقًا لمستوى مناصرة الذات الأکاديمية لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کليــــة التربيــــة – جامعــــة المنيــــا

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن تأثير مناصرة الذات الأکاديمية في کل من: أنماط المواجهة الأکاديمية، والتحصيل الدراسي، والتحقق من الدور الوسيط لأنماط المواجهة الأکاديمية بين مناصرة الذات الأکاديمية والتحصيل الدراسي، ولتحقيق هذا الهدف اعتمد الباحث على تحصيل طلاب الفرقة الأولى والفرقة الربعة بکلية التربية خلال العام الجامعي 2018/ 2019، کما أعد مقياس لمناصرة الذات الأکاديمية، واستخدم مقياس أنماط المواجهة الأکاديمية لنبيل فضل شرف الدين (2012)،وبعد تطبيق الأداتين على عينة بناء (عينة التحقق من الخصائص السيکومترية لأدوات البحث) قوامها 300 طالب وطالبة من طلاب التخصصات العلمية والأدبية بالفرقتين الأولى والرابعة بکلية التربية، والتحقق من توافر شروطها السيکومترية، تم تطبيقهما على عينة أساسية قوامها 789 طالب وطالبة بالتخصصات العلمية والأدبية من طلاب نفس الفرقتين. ومن النتائج التي توصل إليها البحث: (1) وجود تأثيرات مباشرة دالة إحصائيًا لمناصرة الذات الأکاديمية على کل من: أنماط المواجهة الأکاديمية، والتحصيل الدراسي (2) وجود تأثيرات مباشرة دالة إحصائيًا لکل من: نمط المواجهة المتمرکزة حول المشکلة، ونمط التجنب على التحصيل الدراسي (3) لا يوجد تأثير مباشر دال إحصائيًا لنمط المواجهة المتمرکزة حول العاطفة على التحصيل الدراسي (4) يوجد تأثير غير مباشر موجب دال إحصائيًا لمناصرة الذات الأکاديمية على التحصيل الدراسي عبر أنماط المواجهة الأکاديمية الثلاثة معًا (5) يوجد تأثير غير مباشر موجب دال إحصائيًا لمناصرة الذات الأکاديمية على التحصيل الدراسي عبر النمط الموجه نحو المشکلة وعبر النمط الموجه نحو التجنب (6) لا يوجد تأثير غير مباشر دال إحصائيًا لمناصرة الذات الأکاديمية على التحصيل الدراسي عبر النمط الموجه نحو العاطفة (7) نمطي المواجهة الأکاديمية (المتمرکز حول المشکلة، والتجنب) يتوسطا العلاقة بين مناصرة الذات الأکاديمية والتحصيل الدراسي (8) لا يوجد تأثير دال إحصائيًا للنوع في کل من: أنماط المواجهة الأکاديمية، ومناصرة الذات الأکاديمية، وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحث مجموعة من التوصيات.
Variation in academic coping styles and academic achievement according to the level of academic
 self-advocacy for university students
Abstract
The current research aimed to identify the impact of academic self-advocacy on academic coping styles as well as academic achievement, and to verify the intermediary role of academic coping styles between academic self-advocacy and academic achievement. To this aim, a researcher depended on the achievement of students of the first and fourth grade of the College of Education during the academic year 2018/2019, as well a researcher-made scale for academic self-advocacy, and the academic coping styles scale (developed by Sharaf-Eldin, 2012) were used. After administering the two instruments to a sample of (300) students chosen from the scientific and literary majors and enrolled in the first and fourth years at the College of Education, and verifying their psychometric conditions, they were applied to a basic sample of 789 students from the same population of the study. The findings revealed that: (1) there are direct statistically significant effects of academic self-advocacy on academic copying styles and academic achievement, (2) there are direct statistically significant effects of both task-oriented copying styles and avoidance-oriented copying on academic achievement, (3) there are no direct statistically significant effect of the emotional-oriented copying on academic achievement, (4) there is an indirect positive statistically significant effect of academic self-advocacy on academic achievement across the three academic copying styles together, (5) there is an indirect positive statistically significant effect of academic self-advocacy on academic achievement across task-oriented copying as well as avoidance -oriented copying, (6) there is no indirect statistically significant effect of academic self-advocacy on academic achievement through the emotional-oriented copying style, (7) the two styles of academic copying (task-oriented and avoidance-oriented) mediate the relationship between academic self-advocacy and academic achievement, (8) there is no statistically significant effect of gender on: academic coping styles, academic self-advocacy . In light of these findings, a set of recommendations were drawn.
 

الكلمات الرئيسية