التسويف الأکاديمي في علاقته بالکمالية العصابية والمرونة النفسية لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کليــــــة التربيـــة – جامعــــة الفيــــوم

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين التسويف الأکاديمي وکل من: الکمالية العصابية والمرونة النفسية لدى طلاب الجامعة، والکشف عن الفروق في هذه المتغيرات والتي قد تعزى للجنس، أو الفرقة الدراسية، أو التخصص، وکذلک التعرف على مدى مساهمة الکمالية العصابية والمرونة النفسية في التنبؤ بالتسويف الأکاديمي. وتم استخدام المنهج الوصفي، وتکونت عينة الدراسة من (527) طالباً وطالبة بکلية التربية جامعة الفيوم، وتم تطبيق الأدوات التالية: مقياس التسويف الأکاديمي (إعداد الباحث)، ومقياس الکمالية العصابية (إعداد الباحث)، ومقياس المرونة النفسية (إعداد کونر وديفيدسون Connor & Davidson, 2003 ترجمة الباحث). وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين التسويف الأکاديمي والکمالية العصابية، ووجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائياً بين التسويف الأکاديمي والمرونة النفسية. کما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً في متغيرات البحث تعزى للجنس والفرقة الدراسية والتخصص. وأظهرت النتائج أيضاً إمکانية التنبؤ بالتسويف الأکاديمي لدى طلاب الجامعة من خلال الکمالية العصابية والمرونة النفسية.
 
Academic Procrastination in Relation to Neurotic Perfectionism and Psychological Resilience among University Students
Abstract
This study aimed to identify the relationship between academic procrastination and both of: neurotic perfectionism and psychological resilience among University students, to detect the differences in these variables, which may due to gender, grade, or specialization, and to determine the extent of neurotic perfection and psychological flexibility in predicting academic procrastination. The descriptive method was used. The research sample consisted of (527) students at faculty of education, Fayoum University. The following tools were applied: academic procrastination scale (prepared by the researcher), neurotic perfectionism scale (prepared by the researcher), and psychological resilience scale (prepared by Connor& Davidson, 2003 and translated by the researcher). The results showed a statistically significant positive relationship between academic procrastination and neurotic perfectionism, a statistically significant negative relationship between academic procrastination and psychological resilience. There are statistically significant differences in the study variables due to gender, grade, and specialization. The results also showed the possibility of predicting with academic procrastination through neurotic perfectionism and psychological resilience.
 

الكلمات الرئيسية