فاعلية الإرشاد بالمعنى في تنمية تقدير الذات لدى عينة من المراهقين المعاقين بصريًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کليــــة التربيــــة- جامعــــة سوهــــاج

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية الإرشاد بالمعنى في تنمية تقدير الذات لدي عينة من المراهقين المعاقين بصرياً، وتکونت العينة من (8) طلاب، تم تقسيمهم إلى مجموعتين مجموعة تجريبية (أربعة طلاب)، ومجموعة ضابطة (أربعة طلاب)، وتم استخدام مقياس تقدير الذات (إعداد: الباحث)، وبرنامج الإرشاد بالمعنى (إعداد: الباحث)، وکشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند (0.01) بين متوسط رتب درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية بعد تطبيق البرنامج على مقياس تقدير الذات بأبعاده، لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند (0.01) بين متوسط رتب درجات العينة التجريبية قبل تطبيق البرنامج وبعده على مقياس تقدير الذات بأبعاده لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط رتب درجات العينة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس تقدير الذات بأبعاده.
Effectiveness of Logo Counseling in Development Self-esteem Among a Sample of Visually Impaired Adolescents
The current research aimed to identify the effectiveness of logo counseling in development self-esteem among a sample of visually impaired adolescents. The sample consisted of (8) students, they were divided into two groups:  experimental (four students) and control (four students), this study used self-esteem scale (by: the researcher), and the Logo Counseling program (by: the researcher). The results revealed there is statistically significant differences at (0.01) between the average ranks of the experimental group and average ranks of the control group after applying the program on the scale of self-esteem with its dimensions, in favor of the experimental group, and there is statistically significant differences at (0.01) between the average ranks of the experimental group before applying the program and after it on the scale of self-esteem with its dimensions in favor of post-measurement, and there is no statistically significant differences at (0.01) between the average ranks of the experimental group in post and consecutive measurements on the scale of self-esteem with its dimensions
 
 

الكلمات الرئيسية