فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على التعلم المنظم ذاتيا في تنمية مهارات التفکير التوليدى في الرياضيات والدافعية لتعلمها لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية_جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث الى دراسة فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على التعلم المنظم ذاتيا في تنمية مهارات التفکير التوليدى في الرياضيات والدافعية لتعلمها لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وقد تکونت عينة البحث من (68) تلميذة من تلميذات الصف الثانى الاعدادى، وتم تقسيمهم الى مجموعتين احداهما تجريبية تدرس وحدة المساحات والتشابه المقررة عليهم بالفصل الدراسى الثانى عام 2019 بالاستراتيجية المقترحة والأخرى ضابطة تدرس نفس المحتوى بالطريقة التقليدية، تم اعداد دليل معلم ليسترشد به معلم التجريبية في التدريس بالاستراتيجية المقترحة، وتم اعداد کراسة الأنشطة للتلميذ، وتم اعدد اختبار لقياس مهارات التفکير التوليدى لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادى يتضمن مهارات ( التنبؤ من المعطيات، والتعرف على الافتراضات، والطلاقة، والمرونة، والأصالة)، وتم اعداد مقياس الدافعية لتعلم الرياضيات أبعاده ( الاستمتاع بالتعلم ،والمثابرة، ومستوى الطموح، وحب الاستطلاع )، وتم تطبيق الاختبار والمقياس على المجموعتين قبل وبعد تدريس الوحدة. وقد أشارت النتائج الى وجود فرق دال بين متوسطى درجات تلميذات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة بعديا في مهارات التفکير التوليدى ککل، وفى کل مهارة على حدة لصالح المجموعة التجريبية، وأيضا وجود فرق دال بين متوسطى درجات تلميذات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة بعديا في الدافعية لتعلم الرياضيات، وفى کل بعد منها لصالح المجموعة التجريبية، وکان حجم تأثير الاستراتيجية المقترحة کبير في تنمية مهارات التفکير التوليدي والدافعية للتعلم.
 
The Effectiveness of A Suggested Strategy Based on Self-Regulated Learning in Developing Generative Thinking Skills in Mathematics and the Motivation to learn among Preparatory Stage Pupils
Abstract
The purpose of the Research is to investigate the effectiveness of a suggested strategy based on self-regulated learning in generative thinking skills in mathematics and the motivation to learn among preparatory stage pupils. The subjects of the Research consisted of sixty-eight pupils (N=68) from second- year preparatory school pupils. They were divided into an experimental group who taught the unit of areas and similarities in the second semester with the suggested strategy and the control group who taught the same unit by the regular method .The researcher prepared a teacher's guide to help the teacher who taught for the experimental group in teaching with the suggested strategy. The students' activities were prepared. The researcher also prepared a test to measure the generative thinking skills among the second year preparatory stage pupils, which included the skills (prediction, identification of assumptions, fluency, flexibility, and originality), and a motivation scale for learning mathematics and its dimensions (enjoyment of learning, perseverance, level of ambition, and curiosity). Both instruments (the test and scale) were applied to both groups before and after the experiment. Results of the study revealed a statistically significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in generative thinking skills and sub-skills in favor of the experimental group. In addition, there is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in motivation to learn mathematics in favor of the experimental group. The size effect of the suggested strategy is effective in developing generative thinking skills and the motivation e 
 
 

الكلمات الرئيسية