الکفاءة الذاتية الأکاديمية والوظائف التنفيذية: دراسة عاملية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن العلاقات الإرتباطية بين الکفاءة الذاتية الأکاديمية والوظائف التنفيذية، للوقوف على مدى تمايز أو عدم تمايز هذين المتغيرين عن بعضها، تکونت عينة الدراسة الأساسية من (300) تلميذ وتلميذة من الصفوف (الرابع والخامس والسادس) الإبتدائى بمدرسة عمر بن عبد العزيز الإبتدائية المشترکة بإدارة بنها التعليمية بمحافظة القليوبية، فى العام الدراسى 2015/2016م، تتراوح أعمارهم ما بين (9-12) سنة بمتوسط عمر زمنى (9, 51) سنة، وانحراف معيارى (1, 032) سنة، بواقع (105) من الذکور، و(195) من الإناث، وتمثلت أدوات الدراسة فى مقياس الشعور بالکفاءة الذاتية الأکاديمية (إعداد: Jinks & Morgan, 1999 ترجمة: الباحثة). ومقياس الوظائف التنفيذية (إعداد: الباحثة) وباستخدام التحليل العاملى بطريقة المکونات الأساسية والتدوير المتعامد باستخدام حزمة البرامج الإحصائية SPSS، وذلک لاستجابات التلاميذ على مقياس الکفاءة الذاتية الأکاديمية، ومعلميهم على مقياس الوظائف التنفيذية، أسفرت النتائج عن أن جميع قيم معاملات الارتباط دالة عند مستوى 0, 01، وأن التحليل العاملى أسفر عن عاملين حيث تمايز کلا من أبعاد الکفاءة الذاتية الأکاديمية " التوقع – القيمة " عن أبعاد الوظائف التنفيذية " المبادأة – التخطيط – المراقبة – الضبط الإنفعالى " ويعنى ذلک عدم تحقق صحة الفرض الصفرى بعدم التمايز، بمعنى عدم تمايز أبعاد الکفاءة الذاتية الأکاديمية، وأبعاد الوظائف التنفيذية رغم وجود ارتباطات دالة إحصائيا بينها.
 

Academic Self-Efficacy & Executive Functions: Factor Analysis Study

Abstract
The objective of the research was to uncover the interrelationship between academic self-efficacy and executive functions. To determine the extent of differentiation or lack of differentiation between these two variables, the basic study sample consisted of (300) students from the fourth, fifth and sixth grades at the primary school of Omar Bin Abdul Aziz Primary School In the academic year 2016/2016, between the ages of 9-12 years with an average age of 9.51 years, a standard deviation of 1, 032 years, 105 males, 195) were female, and the study tools were the measure of academic self-efficacy (Prepared by: Jinks & Morgan, 1999). And by using the general analysis of the basic components and the orthogonal rotation using the SPSS package for the responses of the students on the self-academic efficiency scale and their teachers on the executive function scale, the results showed that all the correlation coefficients are at 0, And that the general analysis resulted in two factors where the dimensions of academic self-efficacy differed from the "expectation-value" of the dimensions of the executive functions, "primacy-planning-control-emotional control" Maiz, in the sense of differentiation of self-efficacy and academic dimensions, and the dimensions of executive functions, despite the existence of a statistical function links between them.
 

الكلمات الرئيسية