اليقظة الذهنية والمرونة المعرفية کمنبئات بالتفکير الإبداعي لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة المنيا

المستخلص

يهدف البحث الحالي إﻟﻰ الکشف عن مستوى کل من اليقظة الذهنية، والمرونة المعرفية، والتفکير الإبداعي لدى طلاب الجامعة. بالإضافة إلى تعرف طبيعة العلاقات بين المتغيرات الثلاثة. وکذلک معرفة مدى تأثير اليقظة الذهنية والمرونة المعرفية في التفکير الإبداعي. بالإضافة إلى تعرف ما إذا کانت توجد فروق في متغيرات البحث ترجع إلى النوع (ذکور، إناث)، أو التخصص (علمي، أدبي). شملت عينة البحث الأساسية (259) طالباً وطالبة من طلاب الفرقة الثانية بکلية التربية جامعة المنيا في العام الدراسي (2020/ 2021م). وأوضحت النتائج تمتع الطلاب عينة البحث بمستوى مرتفع من اليقظة الذهنية والتفکير الإبداعي، بينما انخفض لديهم مستوى المرونة المعرفية. کما اتضح وجود علاقات ارتباطية موجبة بين اليقظة الذهنية، وکل من التفکير الإبداعي والمرونة المعرفية. وتبين أنه يمکن التنبؤ من خلال اليقظة الذهنية والمرونة المعرفية بالتفکير الإبداعي. وفيما يتعلق بالفروق التي ترجع للنوع والتخصص الدراسي؛ لم تتضح بالبحث الحالي فروق ذات دلالة إحصائية في اليقظة الذهنية والتفکير الإبداعي والمرونة المعرفية بين الطلاب والطالبات. بينما توجد فروق دالة إحصائياً بين طلاب التخصص العلمي والأدبي في متوسط التفکير الإبداعي وذلک لصالح طلاب التخصص العلمي.
 
 
 
 
 
 
   Mindfulness and cognitive flexibility as predictors of creative thinking in university students
Hala Kamal El-Din Hassan
Abstract
 
The current research aims to reveal the levels of mindfulness, cognitive flexibility and creative thinking in university students. In addition to detect the relationships between the three variables. As well as to detect the impact of mindfulness and creative thinking on cognitive flexibility. In addition to know whether there are differences in the research variables due to gender (males, females), or specialization (scientific, literary). The research sample included (259) male and female students from the second year of the Faculty of Education, Minia University, in the academic year (2020/2021). The results showed that the research sample students had a high level of mindfulness and creative thinking, while they had a decreased level of cognitive flexibility. Also, it was found that there are positive correlations among mindfulness, and both creative thinking and cognitive flexibility. In addition, it was found that the creative thinking could be predicted through mindfulness and cognitive flexibility. With regard to differences due to gender and academic specialization, it was not clear in the current research any statistically significant differences in mindfulness, creative thinking, or cognitive flexibility among male and female students. While there were statistically significant differences among students of the scientific and literary specialization in creative thinking in favor of students of the scientific specialization.
 

الكلمات الرئيسية