مدى معرفة وممارسة المعلمين والمعلمات باستراتيجيات وأدوات التقويم البديل في تقويم الطلاب في بعض مدارس محافظات الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية العلوم والدراسات الإنسانية، جامعة شقراء

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية للکشف عن مدى معرفة وممارسة المعلمين والمعلمات باستراتيجيات وأدوات  التقويم البديل في تقويم الطلاب، وقد اعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي التحليلي في جمع وتحليل البيانات، وذلک باستخدام استبانة من إعداد الباحث، وقد أجريت هذه دراسة ببعض محافظات غرب منطقة الرياض على عينة من المعلمين والمعلمات بلغ عددهم (264) ؛ حيث تستمد هذه الدراسة أهميتها من دور عملية التقويم في العملية التعليمية بشکل عام، واستراتيجيات التقويم البديل بشکل خاص. 
 قد توصلت هذه الدراسة إلى أن المعلمين والمعلمات في  بعض مدارس محافظات غرب منطقة الرياض يرون أهمية عالية لاستراتيجيات التقويم البديل في تقويم الطلاب، وتوصل البحث إلى أن درجة تطبيق إستراتيجيات التقويم البديل لدى عينة البحث کانت في مستوى متوسط من التطبيق والاستخدام ؛حيث بلغ المتوسط الکلي(3.65)، کما تبين أن مدى معرفة وممارسة أدوات التقويم البديل لدى عينة البحث کانت في مستوى منخفض من المعرفة والممارسة ؛ حيث بلغ المتوسط الکلي (1.25)، واتضح أن درجة المعوقات من تطبيق إستراتيجيات التقويم البديل في العملية التعليمية لدى عينة البحث کانت في مستوى عالٍ ؛حيث بلغ المتوسط الکلي(3.81)، بالإضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين عينة الدراسة ترجع للتخصص، أو الجنس، أو الخبرة في التعليم، أو المرحلة الدراسية في معرفة وممارسة إستراتيجيات التقويم البديل بمدارس محافظات منطقة الرياض.
 
The Male and Female Teachers’ Degree of Knowledge and Practice of Alternative Evaluation Strategies and Tools in Assessing Students in some Schools in Riyadh Governorate
 
Abstract
The current study aimed at revealing the male and female teachers knowledge and practice of alternative evaluation strategies and tools in assessing students. It has used the descriptive analytical method in the collection and analysis of data. The study used a questionnaire that was prepared by the researcher. The study sample was 264 male and female teachers and it was conducted in some governorates west of Riyadh area. The importance of the study stems from the importance of evaluation process In general, and in particular, the alternative assessment methods.
The study found that the teachers recognize the value  of alternate assessment methods in student evaluation.
 
It was found that the degree of implementation by teachers of alternative assessment methods was at an average level and the overall mean was (3.65), and that their expertise was also found to be alternative assessment methods and practice were poor and the total mean was (1.25).
In addition, it found that when implementing alternative appraisal methods in the educational process, there are many hurdles facing teachers and the overall mean was 3.81. Furthermore, the analysis did not find any statistically significant differences between the study samples in terms of specialization, gender, educational experience or level of study in their expertise and practice.
Alternative methods for assessment.
 

الكلمات الرئيسية