الأداء المتميز لمؤسسات التعليم العالي بدولة الکويت في ضوء ثقافة الجودة الشاملة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تهدف الدراسة إلى قياس جودة الأداء بمؤسسات التعليم العالي بدولة الکويت في ضوء ثقافة الجودة الشاملة ولتحقيق ذلک: شمل مجتمع الدراسة مؤسسات التعليم العالي الکويتية، أما العينة فتکونت من (400) عضوًا من أعضاء الهيئة التدريسية في هذه المؤسسات. وتوصلت الدراسة إلى أن هناک علاقة بين ثقافة الجودة الشاملة والأداء المتميز في مؤسسات التعليم العالي الکويتية وکانت بدرجة متوسطة. وقد تبين أن تبني ثقافة الجودة الشاملة يساعد العاملين في الجامعة على أداء واجباتهم ومسؤولياتهم بشکل صحيح، ويؤدي کذلک إلى تقديم خدمات تعليمية ذات مزايا فريدة، کذلک أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتوسطات إجابات أفراد عينة الدراسة من أعضاء الهيئة التدريسية في مؤسسات التعليم العالي الکويتية حول ثقافة الجودة الشاملة والأداء المتميز تُعزى لمتغيري الجنس، المؤهل العلمي، في حين تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتوسطات إجابات أفراد عينة الدراسة تُعزى لمتغير العمر ولصالح الفئة العمرية الأعلى (أکثر من 46 سنة). وأوصت الدراسة بتحفيز العاملين في مؤسسات التعليم العالي الکويتية لتطبيق المفاهيم الحديثة
Total Quality Culture and its Relationship with Excellence Performance of Kuwaiti Higher Education Institutions
 
Abstract
The study aims to identify the relationship between total quality culture and excellence performance. The study population included Kuwaiti higher education institutions, while the sample consisted of (400) respondents from faculty members in these institutions. The study concluded that there is a relationship between the culture of total quality and outstanding performance in Kuwaiti higher education institutions and it was of a moderate degree. It was found that adopting a culture of total quality helps the university employees to perform their duties and responsibilities correctly, and also leads to providing educational services with unique advantages, The results also showed that there were no statistically significant differences for the mean of the responses of the members of the study sample from the members of the teaching staff in Kuwaiti higher education institutions about the culture of comprehensive quality and outstanding performance attributable to gender variables, the educational qualification, while it was found that there were statistically significant differences for the mean of the answers of the members of the study sample attributed For the age variable and in favor of the higher age group (over 46 years). The study recommended motivating workers in Kuwaiti higher education institutions to apply modern concepts in quality systems and total quality management.
 
في نظم الجودة وإدارة الجودة الشاملة.

الكلمات الرئيسية