برنامج قائم على مدخل الحواس المتعددة لعلاج صعوبات تعلم الکتابة لدى دارسات مدارس الفصل الواحد الحلقة الثانية المستوى السادس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية_جامعة بنها

المستخلص

استهدف البحث استخدام مدخل الحواس المتعددة لعلاج صعوبات تعلم الکتابة لدى دارسات مدارس الفصل الواحد ( الحلقة الثانية – المستوى السادس ) ؛ وللتحقق من ذلک أعد الباحث اختبارًا لتشخيص صعوبات تعلم الکتابة لتحديد الدارسات ذوات صعوبات تعلم الکتابة بمدارس الفصل الواحد ( الحلقة الثانية – المستوى السادس) واعتمد الباحث في ذلک على صعوبات تعلم الکتابة التي تم التوصل إليها من خلال ملاحظات الميسرات و أولياء الأمور ومراجعة السجلات الکتابية للدارسات، وطبق الباحث الاختبار التشخيصي لصعوبات الکتابة على عينة تتکون من ( 24) دارسة من دارسات مدارس الفصل الواحد ذوات صعوبات تعلم الکتابــة ( الحلقة الثانية – المستوى السادس ) ، ومن خلال تحليل نتائج الاختبار تم تحديد صعوبات تعلم الکتابة الفعلية لديهن و إعداد برنامج قائم على مدخل الحواس المتعددة لعلاج تلک الصعوبات ، ولتنفيذ البرنامج اختار الباحث عينة تتکون من ( 14 ) دارسة من دارسات مدارس الفصل الواحد ذوات صعوبات تعلم الکتابة ( الحلقة الثانية – المستوى السادس ) ، وقام بتدريسهن الموضوعات المحددة في برنامج الدراسة ، وبتطبيق أدوات الدراسة ومواد المعالجة التجريبية ومعالجة البيانات أوضحت النتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية (عند مستوى 0.01) بين متوسطي رتب درجات مجموعة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي في اختبار تشخيص صعوبات تعلم الکتابة ککل، لصالح متوسط رتب درجات القياس البعدي. حيث إن متوسط مجموعة الدراسة في التطبيق البعدي في اختبار تشخيص صعوبات تعلم الکتابة ککل أعلى بدلالة إحصائية عن نظيره في القياس القبلي، وأوصت الدراسة بإعداد مواد تعليمية قائمة على مدخل الحواس المتعددة لعلاج صعوبات تعلم التحدث والاستماع لدى دارسات مدارس الفصل الواحد.
 
A Program based on the multisensory approach to treat writing learning difficulties for female students in One -room schools cycle two – level six
Abstract
The aim of the current research is to use the multisensory approach in the treatment of writing learning difficulties in one- rooms schools female students      ( cycle two - level six ) to achieve this , the scholar prepared a test to diagnose writing learning difficulties to identify female students with writing learning difficulties in one - room schools(cycle two - level six ).
The scholar relied on the learning difficulties of writing that were reached via the observations of the facilitators and parents and reviewing the writing records of the studies. The scholar applied the diagnose test of writing learning difficulties on a sample twenty four female students in one - room schools(cycle two - level six ) Then , via analyzing the test results, their actual writing learning difficulties were identified and a program based on the multisensory approach was prepared to treat these difficulties, and to implement the program, the researcher chose a sample consisting of (14) one-room school students with writing learning difficulties. (Cycle Two - level six). The scholar taught them the topics specified in the study program, and by applying study tools, experimental treatment materials and data processing, the results showed that there was a statistically significant difference (at the level of 0.01) between the mean scores of the study group’s scores in the pre and post applications in the diagnostic test of learning difficulties writing as a whole, in favor of the average ranks of the measurement scores dimensional, that is, the average of the study group in the post application in the test of diagnosis of learning difficulties writing as a whole is statistically higher than its counterpart in the pre-measurement, and the study recommended the preparation of educational materials based on the entrance of multisensory to treat the learning difficulties of speaking and listening among female students of one-room schools .
 

الكلمات الرئيسية