تعزيز الثقة التنظيمية لدى أعضاء هيئة التدريس مدخل لإدارة الصراع بالمؤسسات الجامعية (جامعة دمياط نموذجًا للتطبيق)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية – جامعة دمياط

2 کلية التربية – جامعة کفر الشيخ

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تقديم تصور مقترح لتعزيز الثقة التنظيمية لدى أعضاء هيئة التدريس لإدارة الصراع بجامعة دمياط ، وذلک من خلال بلورة إطار نظري ومفاهيمي حول الثقة التنظيمية بالمؤسسات الجامعية وإدارة الصراع، مع الوقوف على واقع کل من الثقة التنظيمية وإدارة الصراع بجامعة دمياط. وقد اعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي في جمع المعلومات وتفسيرها مع الاستعانة بالاستبانة کأداة بحثية تم تطبيقها على عينة قوامها )110 (عضوًا من أعضاء هيئة التدريس بجامعة دمياط. وتوصل البحث إلى أن الثقة التنظيمية تتوافر بدرجة متوسطة لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعة، حيث جاءت الثقة في إدارة الجامعة في المرکز الأول تليها الثقة في الرئيس المباشر وأخيرًا الثقة في الزملاء، کما تستخدم إدارة الجامعة أساليب متنوعة لإدارة الصراع ولکنها بدرجات متوسطة . وقد أوصى البحث بضرورة :

بناء قيم تنظيمية إيجابية تؤکد على العدالة والمساواة، والمشارکة والاهتمام بجوهر العمل، واحترام الآخر.
الاهتمام ببناء الثقة بين أعضاء هيئة التدريس من خلال تشجيع الصداقات وتکوين أو بناء فرق العمل، والاهتمام بالاجتماعات غير الرسمية، وتشجيع الأنشطة الاجتماعية والثقافية، والحرص على المشارکة في المناسبات والأعياد.
مساعدة أعضاء هيئة التدريس على مواجهة مشکلاتهم وتقبل شکواهم وتظلماتهم، والاهتمام بإسهاماتهم والاعتزاز بإنجازاتهم.

  
Enhancing Organizational Trust among Teaching Staff Members to Conflict Management in University Institutions
(Damietta University as an Application Model)
 
Abstract
 
The aim of the current research is to present a suggested framework for enhancing organizational trust among teaching staff members for conflict management at Damietta University, by identifying a theoretical and conceptual framework on organizational trust in university institutions and conflict management, with standing on the reality of both organizational trust and conflict management at Damietta University. The research used the descriptive method to collecting and interpreting information with the help of the questionnaire as a research tool that was applied to a sample of (110) members of the faculty at Damietta University. The research concluded that organizational trust is present at a medium degree among university faculty members, as trust in the university administration came first, followed by trust in the direct head and finally trust in colleagues, and the university administration uses various methods to manage conflict, but with medium degrees. The research recommended that:

Building positive organizational values ​​that emphasize fairness and equality, participation and concern for the essence of work, and respect for others.
Attention to building trust among faculty members by encouraging friendships, forming or building work teams, paying attention to informal meetings, encouraging social and cultural activities, and ensuring participation in events and holidays.
Helping faculty members to face their problems, accept their complaints and grievances, pay attention to their contributions and be proud of their achievements.

 
 

الكلمات الرئيسية