تنمية مهارات الکتابة لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي بمدارس التربية الفکرية باستخدام الدعائم التعليمية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

       استهدف البحث الحالي تنمية مهارات الکتابة لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي بمدارس التربية الفکرية، وذلک باستخدام إستراتيجية الدعائم التعليمية، ولتحقيق ذلک أعدت الباحثة قائمة بمهارات الکتابة اللازمة لتلاميذ الصف السادس الابتدائي بمدارس التربية الفکرية، کما تم بناء اختبار لقياس مهارات الکتابة لديهم، وقد تم تطبيق الاختبار قبليًا على التلاميذ عينة البحث  بلغ عددهم (12) تلميذًا وتلميذة ، ثم التدريس لهم باستخدام إستراتيجية الدعائم التعليمية، ثم تطبيق أدوات الدراسة بعديًاعلى هؤلاء التلاميذ، ثم تحليل البيانات ورصد النتائج، وتوصلت النتائج إلى فاعلية إستراتيجية الدعائم التعليمية في تنمية مهارات الکتابة لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي عينة البحث، وأوصى البحث بضرورة تدريب معلمي اللغة العربية بمدارس التربية الفکرية لتنمية مهاراتهم المهنية في استخدام إستراتيجية الدعائم التعليمية في تدريس مهارات اللغة العربية وتنميتها لدى تلاميذهم.
Develop writing skills among primary school students in intellectual education schools by using Instructional Scaffolding
 
 

 

      
Abstract
The current study aimed to develop the writing skills of sixth-grade students in intellectual education schools by using the Instructional scaffolding strategy, and to achieve this, the researcher prepared a list of writing skills needed for sixth-grade primary students, and a test was built to measure their writing skills, and the test was applied beforehand. The study sample of the students was (12) male and female students in the sixth grade of primary school, then teaching them using the Instructional scaffolding strategy, then applying the study tools remotely to these students, then analyzing the data and monitoring the results.
             The study concluded with identifying appropriate writing skills for sixth-grade students in intellectual education schools, and the effectiveness of the the Instructional scaffolding strategy in developing skills for sixth-grade primary students in intellectual education schools. The study recommended the necessity of training Arabic language teachers to develop their professional skills in using the strategy of the Instructional scaffolding in teaching language skills.
 
 
 

الكلمات الرئيسية